Vergelijkingstest crossovers: KTM 890 SMT versus de grote namen
Crossover-motoren zijn een beetje manusjes-van-alles. Erg geschikt voor wie houdt van sportief sturen, maar z’n motor ook wil gebruiken voor vakantiereizen en dagelijks woon-werkverkeer. De gevestigde orde bestaat in crossoverland momenteel uit onder andere de Yamaha Tracer 9GT+, de BMW F900XR en de Ducati Multistrada V2, maar die krijgen nu concurrentie van de KTM 890 SMT (SuperMoto Touring). Waar staat de Oostenrijker ten opzichte van de grote namen?
Het concept van de SMT is veelbelovend. De dikke supermoto van KTM is voor deze SMT-uitvoering naast de nodige dosis ‘Ready to Race’ ook voorzien van flinke scheut ‘Ready to Reis’. En dat is goed gelukt, kunnen we je vast verklappen. Maar eerst even kijken naar de bekende namen, te beginnen bij de BMW. De F900XR heeft zijn wortels duidelijk in de categorie naked bikes zitten, maar toch houdt de XR meer van reizen dan van racen. De paralleltwin heeft een mild karakter en wordt gekenmerkt door beschaafdheid. Wie overwegend op z’n gemak toert, zal er graag op stappen en vanaf de eerste meters zijn verwachtingen waargemaakt zien.
Het V-twin-blok van de Multistrada V2S heeft wel dezelfde ontstekingsintervallen als de BMW, maar draait gretiger toeren en klinkt pittiger. Niet voor niets dat het blok (in licht aangepaste vorm) ook de Hypermotard, Monster en Supersport aandrijft. De driecilinder-lijnmotor van Yamaha’s Tracer 9 GT+ kennen we ook van een naked bike, namelijk van de MT-09 en de retro-naakte XSR900. Qua vloeiende motorloop bij lage toerentallen is hij de twins dan ook huizenhoog de baas. Ook bovenin voelt de Yamaha-driecilinder zich duidelijk lekkerder dan de ongelijkmatig ontstekende tweecilinder-concurrenten.
Genoeg over de motorblokken, er is immers meer dan dat. In MotoPlus 19/2023 lees je hoe het viertal zich tot elkaar verhoudt, en of de KTM het op kan nemen tegen de gevestigde orde in het crossover-segment!