Vergelijkingstest Brixton – Triumph
Een technisch moderne motorfiets met klassieke looks, dat zijn de Brixton Cromwell 1200 en Triumph Bonneville 1200. Wij gingen met beide motoren op pad om te kijken welke van de twee deze in de basis enerverende ingrediënten tot de meest smakelijke dis weet om te zetten.
Of je de Cromwell 1200 als een brutale kopie van Triumph moet zien, laten we graag aan je eigen beoordelingsvermogen over. Feit is dat een leek van drie meter afstand geen verschillen tussen beide ziet, even afgezien dan van zaken als verlichting, dashboard en armaturen. Zelfs een geoefend motoroog zou er moeite mee hebben. Maar we doen toch een poging. De technische gegevens zijn grotendeels identiek of verschillen maar heel weinig van elkaar. Dat geldt ook voor de ergonomische driehoek, dus de afstanden tussen stuur, zadel en voetsteunen. Op beide motoren zit je klassiek rechtop en vooral ontspannen. Same, same, but different.
Het voornaamste verschil tussen deze twee-eiige tweeling wordt duidelijk na een blik naar voren, naar het dashboard. De Bonneville informeert middels twee ronde klokken, die afgezien van het kleine lcd-display, nauwelijks klassieker kunnen zijn. Naast snelheid en toerental houden ze je op de hoogte van de gekozen versnelling, de tijd, het huidige en gemiddelde benzineverbruik en resterende actieradius. Alleen de weergave van de buitentemperatuur ontbreekt. De Cromwell is ondanks de aanwezigheid van een modern TFT-scherm, met al naar gelang de gekozen modus een andere lay-out, beduidend korter van stof. Tankinhoud, tripmeter, klokje, gekozen versnelling, that’s it.
Maar wat zijn eenmaal onderweg de grootste verschillen en overeenkomsten? Je leest de uitgebreide vergelijking tussen de twee retro’s in MotoPlus 05/2023. Elke twee weken helemaal up-to-date blijven met het laatste nieuws, de meest uitgebreide testen, onderhoudende reportages en sprekende reisverhalen? Gewoon even hier klikken…