Vergelijkingstest alternatieve sporttoerders
De X in de typeaanduiding van de BMW staat voor het Engelse ‘cross’, erop wijzend dat de S1000XR een kruising is tussen verschillende categorieën. De KTM wordt in letterlijke zin neergezet als een grote, snelle reismotor. Deze twee motoren voorzien in een soortgelijke behoefte, maar doen dat op verschillende manieren.
KTM heeft als slogan ‘Ready to Race’, dus het is niet gek dat toermotoren dun gezaaid zijn in het modellenprogramma van de Oostenrijkers. De 1290 Super Adventure is zondermeer de meest toergerichte in het programma, maar die 247 kilo zware machine met 19-inch-voorwiel (of 21-inch bij de R-versie) is sommige rijders te veel allroad, teveel op comfort gericht en/of gewoon te groot. Dus maakte KTM op basis van de 1290 Super Duke een GT-versie, die momenteel elf kilo lichter is dan de Super Adventure (met volle 23-litertank welteverstaan), op brede 17-inch-banden staat en met een gemeten 177 pk bijzonder krachtig gemotoriseerd is. Voor een Gran Turismo-machine is de KTM af-fabriek van behoorlijk sportieve banden voorzien, de Conti Sport Attack 4. De BMW staat op Metzeler Roadtec 01-sporttoerbanden en stuurt daarmee vanaf het begin gemakkelijker en lichtvoetig. Daarbovenop heeft de BMW ook nog eens adaptief geregelde demping, wat hem extra comfort geeft. De KTM daarentegen voelt altijd een beetje stug aan, zelfs als de demping-modus ‘comfort’ is geselecteerd.
Maar wat betekent dat voor het rijgedrag? Wat zijn de onderlinge verschillen eenmaal onderweg, en hoe zit het met bijvoorbeeld de blokken? Je leest het allemaal in MotoPlus 13/2022. Liever elke twee weken een nieuwe editie op de deurmat? Geen stress, klik dan gewoon even hier