Nieuws

Vergelijkingstest 3 muscle bikes

Naast de Pan America kwam Harley-Davidson vorig jaar met nóg een nieuw model; de Sportster S. Deze ‘American Muscle Bike’ maakt gebruik van de (iets aangepaste) vloeistofgekoelde V-twin van de allroad en gaat nu de strijd aan met een andere Amerikaanse, én een Italiaanse krachtpatser: de Indian FTR S en Ducati XDiavel Dark. Hou je vooral goed vast…

Wat de extreem krachtige machines met elkaar gemeen hebben? Ze worden alle drie aangevuurd door een sterke V-twin, er staat een illustere merknaam op de tank en ze zijn ingelijst in extravagante designs. Het drietal is goed voor vermogens tussen de 122 tot 160 paarden, waarbij met name de Xdiavel ten opzichte van de andere twee patsers wat uit de toon valt. In eerste instantie natuurlijk omdat ‘ie Italiaans is, maar ook vanwege zijn (voor Ducati kenmerkende) 90° cilinderhoek, waar de beide Amerikanen er een blokhoek van 60 graden op na houden. De kolossale Italo-fiets is daarnaast ook de oudste van het trio; de XDiavel Dark stamt uit 2016. Maar dat betekent niet dat de Italiaan vanaf het begin achterop raakt, hij neemt zelfs het voortouw. Onderscheidend zijn ook de naar voren geplaatste voetsteunen, diepe zit en het brede stuur. Een groot verschil met Indian’s FTR S. Het 2021-model werd vernieuwd met 17-inch wielen en kortere veerwegen. Minder flattrack-houding, meer geschikt voor dagelijks gebruik. Dat maakt de Indian ook een minder bij de grond type. Het zadel staat liefst zes centimeter hoger dan bij de andere motoren, wat eenmaal in het zadel voelt als compact en sportief. Bij de Harley voelt het meer als een soort knipmes-houding; voeten ver naar voren, armen uitgestrekt naar het stuur. Wel is de Sportster S met 230 kilo de lichtste van de drie.

Maar werkt dat ook in z’n voordeel? En welke van de drie Muscle bikes weet te overtuigen? Je leest het natuurlijk in MotoPlus 3/2022. Elke twee weken helemaal up-to-date blijven met het laatste nieuws, de meest uitgebreide testen, onderhoudende reportages en sprekende reisverhalen? Kan, gewoon even hier klikken…

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Eerste test Triumph Daytona 660

Eerste test Triumph Daytona 660

14 april, 2024

Ook Triumph wil een graantje meepikken in het groeiende segment van betaalbare sportieve motorfietsen. Waar de ...

Overig nieuws