Nieuws

Vergelijkingstest 3 middenklasse retro’s

Eind 2021 presenteerde Kawasaki haar nieuwe Z650RS. Technisch gebaseerd op de Z650, waarvan het recept identiek is aan dat van de Z900RS, de grote broer. Ofwel, de RS bouwt verder op de solide technische basis van de reguliere naakte Z, dus motorblok , frame en vering, en dat wordt vervolgens overgoten met een smakelijk klassiek sausje naar voorbeeld van een illustere voorganger uit het jaren-zeventig-gamma.

In dit geval vertaalt zich dat natuurlijk in een ronde koplamp, een stel analoge klokken voor snelheid en toerental en de voor Kawasaki zo kenmerkende ‘duck tail’. Daar bovenop heeft de RS ook nog een set 10-spaaks gietwielen, waar de standaard Z 5-spaaks exemplaren heeft. De Yamaha XSR700, die inmiddels sinds 2015 op de markt is, is volgens hetzelfde principe opgebouwd. Hier werd de technische basis geleend van de eveneens zeer succesvolle MT-07. Hoewel de Yamaha over de hele linie iets minder coherent oogt dan de Kawasaki, heeft de twin over succes niet dte klagen. De XSR-verkoopcijfers in Europa waren in 2019 en 2020 namelijk beslist niet verkeerd.
Waar Kawasaki en Yamaha dus redelijk dezelfde weg kiezen, pakt Triumph de zaken omtrent de in 2021 gepresenteerde Trident 660, uiteraard met driecilinderblok, heel anders aan. De Britten hoefden geen bestaande constructie met geweld van een klassiek sausje te voorzien. De Trident is een volledig nieuwe ontwikkeling en dat het een kind van deze tijd is, zie je onder andere aan het korte kontje en het kenteken, dat aan het achterwiel lijkt te kleven.

Verschillen in aanpak dus, verschillen ook in uitrusting, aankleding en techniek, maar ook heel veel overeenkomsten. Een prijskaartje onder de tien mille bijvoorbeeld, evenals het feit dat ze het verleden alle drie een warm hart toedragen en emotie belangrijker lijkt dan ratio. Welke van het trio uiteindelijk de harten van de heren testrijder verovert? Je leest het allemaal in MotoPlus 5/2022. Nooit meer iets missen op motorgebied? Klik dan hier voor een abonnement op het goedkoopste motorblad van Nederland.

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Noppennieuws 4: nú in de winkel!

Noppennieuws 4: nú in de winkel!

25 juli, 2024

Op vrijdag 25 juli verschijnt Noppennieuws 4 en daarin staan onder meer drie mooie testen. Zo reden Toine van Dijk ...

Overig nieuws