Premium

Test radargestuurde cruise-control

Cruise-control op een motor? Tien jaar geleden hadden ze je waarschijnlijk voor gek verklaard, maar inmiddels zijn deze systemen al behoorlijk ingeburgerd en doorontwikkeld. Er zijn zelfs als radargestuurde, adaptieve systemen. Maar hoe werkt dat in de praktijk, en met name in penibele situaties? Dat zoeken we samen met het Duitse Dekra uit op de Lausitzring!

Dit circuit is sinds 2017 volledig in het bezit van Dekra, dat er onder meer haar ‘Technology Centre’ gevestigd heeft. Vandaag gaat het in dit openluchtlaboratorium niet om piepende banden, snelle rondetijden en pole-positions, maar om het onderzoeken en testen van autonome- en geautomatiseerde rijsystemen. De mobiliteit van de toekomst staat in dikke letters bovenaan de takenlijst van het Duitse bedrijf, en daarmee is het voor onze test dus de perfecte locatie. Voor we beginnen, er zijn een aantal belangrijke verschillen tussen radargestuurde assistentiesystemen voor twee- en vierwielers. De adaptieve cruise-control op een motor¬fiets is bijvoorbeeld puur een comfortfeature. Anders dan bij tweesporige voertuigen kan je dit niet als veiligheidstool gebruiken in bijvoorbeeld de vorm van een noodstopassistent. Dat is natuurlijk logisch, want als je motor zelf een noodstop zou maken heeft dat uiteraard een valpartij of ‘slingshot’ uit het zadel tot gevolg. Je zult dus altijd zelf op tijd in moeten grijpen. Nu vraag je je af hoe we de radarsystemen dan op een veilige manier op de proef stellen. Dat doen we met een dummy-auto, gemaakt van piepschuim en voorzien van een speciale coating om door de systemen wel als echte auto te worden herkend. Met deze dummy voeren we vier scenario’s uit: het voertuig volgen, stoppen, remmen en van baan wisselen. De laatste test voeren we uit met een ‘echte’ BMW 3-serie.

Benieuwd of we de 3-serie heel laten? En vooral hoe de radarsystemen functioneren tijdens onze tests? Lees het in MotoPlus 23/2021. Liever elke twee weken een nieuwe editie op de deurmat? Moet je even hier klikken.

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Honda-kloon van Cyclone

Honda-kloon van Cyclone

26 april, 2024

Zongshen dochteronderneming Cyclone heeft met de RC680 haar eerste supersportfiets gepresenteerd. Eerder deze maand ...

Overig nieuws