Rij-indruk MV Agusta en Triumph
MV Agusta’s Superveloce 800 en de Speed Triple 1200 RS van Triumph zijn beide een klasse apart. Ze eisen totale toewijding, maar belonen dan met een uniek aura, een geweldig geluid en een fantastisch bochtengedrag.
Bochten zijn de brandstof en het vonkje van onze motorpassie. Ze brengen ons naar huis of juist heel ver weg. De beide triples lijken voor die bochten gemaakt te zijn. het duo belichaamd de pure passie van de bochtendans, de vreugde van het rijden. Italië daagt hierbij Engeland uit. Op de weg met driecilinder motoren; enkelzijdige achterbruggen en kippenvel gegarandeerd. ‘Super snel’ (superveloce) ontmoet ‘snelle triple’ (speed triple). Snelheid kenmerkt de hoogwaardige sportfietsen van MV Agusta en Triumph. Ze belichamen dynamiek, zelfs bij stilstand. Diep ineengedoken, slank, pezig. 830 millimeter hoge zadels ontmoeten lage sturen. Dit in combinatie met de hoge en naar achteren geplaatste voetsteunen levert een sportieve voorwiel-georiënteerde zitpositie op. Maar ze zien er niet alleen snel uit, ze zijn het ook. De Triumph doet dat met 181 paarden, de MV met 137. Opvallend: twee Triumph-cilinders beschikken over het volledige vermogen van de MV. Maar in het bochtige gedeelte overtuigt de lichtvoetige MV dan weer. De Italiaan is handelbaar, nauwkeurig en geeft 1:1 feedback met het voorwiel.
Maar hoe rijden ze verder? En wat zijn de sterke- en zwakke punten? Lees het, samen met nog veel meer testen en verhalen, in MotoPlus 8/2022. Niets missen en liever elke twee weken een nieuwe editie op de mat? Geen zorgen, klik dan hier…