Rij-impressie Kawasaki – Royal Enfield
Motoren met koelribben, spaakvelgen en veel glimmend metaal. Ook na hun Euro5-update houden de Kawasaki W800 en Royal Enfield Interceptor 650 vast aan hun klassieke uiterlijk.
Geen dikke handleidingen of uitgebreide keuzemenu’s om uit te kiezen. Nee, moderne technologie en hulpsystemen zullen ongetwijfeld nuttig zijn voor de omgang met gemotoriseerde tweewielers, maar deze twee classics laten zien dat het ook zonder kan. Qua elektronica beschikken de beide tweecilinders namelijk enkel over ABS. ‘Keep it simple’, kortom. De W800 ademt bij het omdraaien van de contactsleutel uit via twee laaggelegen uitlaten, die dicht tegen de achterbrug aanliggen. Wel is ‘ie rond de tweeduizend toeren stationair iets te enthousiast. De Enfield daarentegen is terughoudender en heet de eerste ontstekingsvonk al welkom bij een lager toerental. Voer de naald richting vierduizend toeren per minuut en de Interceptor voelt zich écht lekker. Daarmee glijdt hij moeiteloos over de wegen, met open ogen voor de wijde omgeving. Dat doet de Kawa trouwens ook, ondanks dat ‘ie er tussen 2016 en 2019 even tussenuit was. Echt uitblinken doen ze op het gebied van rijgedrag beide niet, wel kiest de Enfield wat makkelijker een rijlijn.
Maar hoe zit het verder met de twee classics? En hoe luidt de conclusie? Lees het in MotoPlus 24/2021. Elke twee weken helemaal up-to-date blijven met het laatste nieuws, de meest uitgebreide testen, onderhoudende reportages en sprekende reisverhalen? Kan, gewoon even hier klikken…