Nieuws

Reportage motorrijden in Irak: hoe veilig is het?

Irak staat voornamelijk bekend als het land van oorlog, maar het is veel meer dan dat. Vandaag de dag lijkt het een land dat herstellende is en waar het toerisme weer opkomt. Maar is het ook een geschikte bestemming voor een motortripje?

Hoewel Irak op de kaart één groot land is, is het in de praktijk opgesplitst in twee delen. De noordelijke provincie, Iraaks-Koerdistan, is semi-autonoom. Dit betekent dat er bepaalde rechtsgebieden zijn waar ze kunnen doen en laten wat ze willen, terwijl ze op sommige gebieden weer de federale Iraakse regering moeten volgen. Wanneer we Koerdistan binnenkomen, realiseren we ons echter als snel dat dit op papier prima klinkt, maar dat het in het echte leven nog meer nutteloze bureaucratie betekent. Na een lange grensovergang aan de Turkse kant, verloopt het aan de Iraakse kant vrij soepel.

Als we eindelijk Irak binnenrijden is de zon al onder en zijn we plots blootgesteld aan het chaotische verkeer. Hoewel de chauffeurs in Turkije soms al behoorlijk roekeloos overkomen, lijken het wel professionals in vergelijking met de Iraakse chauffeurs. Onze eerste week in Iraaks-Koerdistan verblijven we in Sharya. We besteden onze tijd onder meer aan het ondersteunen van lokale stichtingen voor de vluchtelingen, die sinds de IS-aanslagen in 2014 in deze regio wonen. Allemaal erg overweldigend en wanneer we een moment nodig hebben om onze geest leeg te maken, pakken we de motoren voor een ritje. Op het moment dat we Sharya verlaten, krijgen we een werkelijk geestverruimend landschap op het netvlies geprojecteerd. De landelijke bergwegen met eindeloze bochten lijken zo uit een film te komen. We stuiten ook overal op militaire checkpoints. Meestal hebben ze echter geen idee wat ze aan moeten met drie motorrijders met Nederlandse paspoorten

Hoe de reis door Irak verder verliep lees je natuurlijk in MotoPlus 19/2023, waar je ook leest wat er onderweg nog meer te zien was en hoe de situatie in Irak nu is.

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Komt BMW met een R18 nineT?

Komt BMW met een R18 nineT?

22 mei, 2024

Begin april verraste de nieuwe BMW Motorrad-baas Markus Flasch met een post op zijn Instagram-profiel. Op een ...

Overig nieuws