Premium

Reportage Motorcheck

Om je banden op topniveau te houden en veilig te rijden, is het belangrijk om je auto regelmatig te laten uitlijnen. Bij auto’s is dat al jarenlang gemeengoed, maar in de motorwereld gebeurt het nauwelijks. Terwijl je je daarmee bij aanschaf van een gebruikte motor veel ellende kunt besparen. We nemen een kijkje bij het Lunterse Motorcheck om te zien hoe dat werkt.

Bij het kopen van een tweedehands motor moet je letten op veel dingen. De beoordeling van de uiterlijke staat is simpel. De kwaliteit van lak, chroom en aluminium zie je in één oogopslag, net als de bandenslijtage. Dat geeft al een goede indicatie met betrekking tot het onderhoud van de motor. Ook het horen lopen en rijden op de motor kan een belangrijke aanwijzing zijn voor de staat van de machine. Het zijn met name de verborgen gebreken die je echter kunnen opbreken en die betreffen vaak het rijwielgedeelte, zoals menig motorliefhebber tot zijn schade en schande zal hebben ervaren. Jeffrey Zeggelaar komt het vaak genoeg tegen: “Een korte proefrit zegt vaak niet alles. Het zijn vaak extreme situaties die zulke verborgen gebreken aan het licht brengen. Een plotselinge koerswijziging, het verkeerd inschatten van een bocht, waarbij de motor anders reageert dan zou moeten. Maar dan is het vaak al te laat.” Met een 3D-geometriecontrole komen de verborgen gebreken aan het rijwielgedeelte aan het licht.

Maar hoe werkt dat precies, en wat zijn er de voordelen van? Dat lees je natuurlijk in MotoPlus 11/2022.

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Eerste test Triumph Daytona 660

Eerste test Triumph Daytona 660

14 april, 2024

Ook Triumph wil een graantje meepikken in het groeiende segment van betaalbare sportieve motorfietsen. Waar de ...

Overig nieuws