Reportage Motogadget
Wat ooit als tiener begon met een oude cilinderkop, groeide voor Jeffrey Wardenaar uiteindelijk uit tot zijn eigen bedrijf gespecialiseerd in Yamaha XT’s, genaamd Motogadgets. In het kleine Punthorst, onder de rook van Nieuwleusen, is het bedrijf gevestigd. Wij gingen langs om een kijkje te nemen.
Zelf was Jeffrey in zijn jonge jaren ‘into’ de bromfietsen, met name de Honda-viertakten. Zijn eerste kocht ‘ie toen hij vijftien was, en binnen de kortste keren had hij zijn garage vol staan met een flink aantal Honda’s en onderdelen. Zo vol dat hij genoodzaakt was om er een garagebox bij te huren. Na het afronden van de MTS en een studie werktuigbouwkunde reist hij naar Azië, waar hij erachter komt wat hij wil gaan doen: een eigen motorzaak beginnen. “Geen standaard motorzaak, maar eentje waar ik me mee kon onderscheiden. Eentje waar je bijvoorbeeld terecht kunt voor het bouwen van een special of het restaureren van een blok.” En dat is precies wat Motogadget vandaag de dag nog steeds doet. Met name XT’s, maar bijvoorbeeld ook Honda-eencilinders, Yamaha XS650’s, SR500’s, XT- en TT600’s worden gebruikt voor het bouwen van specials. Of ze worden gerestaureerd en gereviseerd. Het uitgangspunt van de specials van Wardenaar? “Ik wil een special er altijd laten uitzien alsof ‘ie zo bij Yamaha uit de fabriek is gerold. Dat is voor mij de grootste uitdaging.” De XT die het meeste opvalt is ongetwijfeld de XT500 Electric Boogie. Op veel vlakken gemodificeerd, zonder dat de kenmerkende stijl verloren is gegaan. Wardenaar: “De motor is gebouwd in opdracht van een klant, het gaat vooral om de kleine details waar vaak uren en uren werk in zit. Zoals het minuscuul achterlichtje dat is weggewerkt in het spatbord en het ingekorte kontje met nieuw zadel. En de op een oude YZ125-crossmotor gebaseerde striping op de tank.”
Naast de prachtige optiek is de special ook een beetje gemoderniseerd. Zoals de naam al doet vermoeden is de klassieker bijvoorbeeld nu uitgerust met een elektrische starter. Dat is overigens wel iets meer werk dan je in eerste instantie zou verwachten. Dit en meer over de andere pareltjes uit de werkplaats van deze XT-tovenaar, lees je in MotoPlus 2/2022.