Reportage keuring België
Sinds dit jaar kent België een keuring voor motorfietsen. Het is geen periodieke keuring, maar eentje die enkel bij verandering van eigenaar of na een ongeval wordt uitgevoerd.
Het is wel een keuring à la Belge geworden: je moet wel met een motor (met een cilinderinhoud van 125 cc of meer) naar de keuring als die motor van eigenaar verandert, maar wie een motor op zijn naam heeft staan, deze nog in bezit heeft (en dat kan staven met het inschrijvingsbewijs), maar er niet meer rijdt, hoeft niét naar de keuring als hij die motor weer in het verkeer brengt. De verwachting is dat er op jaarbasis zo’n 30.000 keuringen in het kader van ‘verkoop’ plaatsvinden en zo’n 200 voor een ongeval. Maar waar kijken de keurders naar? Onder andere naar de verlichting (inclusief knipperlichten), claxon, speling bij het balhoofd, remwerking, banden en wielen, achteruitkijkspiegels en de uitlaat. De keuring lijkt op het eerste gezicht voor veel moderne motorfietsen geen probleem, omdat de zaken waarnaar gekeken wordt vaak al op Europees niveau verplicht zijn.
Maar is dat ook daadwerkelijk het geval? Daarom stappen we de grens over om te kijken wat de nieuwe keuring voor de Belgische markt betekent. En komt er in Nederland misschien ook zo’n keuring? Je leest de volledige reportage in MotoPlus 05/2023. Liever elke twee weken een nieuwe editie op de deurmat? Geen stress, klik dan gewoon even hier