Nieuws

Reportage geluidskeuring

Geluid of overlast? De toon in het debat rond de geluidsemissies van tweewielers is merkbaar aan het verruwen. Nieuwe geluidseisen die met de nieuwe Euro5+-norm ten laatste in 2025 van kracht worden, kunnen letterlijk voor rust zorgen.

Even terug in de tijd. De geluidsmeetmethode voor de homologatie van nieuwe motorfietsen werd op 1 januari 2016, tegelijk met de invoering van de Euro4-norm, flink op de schop gegooid. Als basis daarbij diende de UNECE-R 41.04-norm. Met de volledig nieuwe, strengere testmethode moesten motorfietsen voortaan stiller worden. Het bleek het startschot voor motorfabrikanten om kleppen in het uitlaatsysteem zo optimaal mogelijk te gebruiken om zo de randen van de regelgeving op te zoeken. In de praktijk ging het als volgt: het motormanagement werd dusdanig afgesteld, dat het geluid binnen de parameters van de testcyclus middels kleppen in het uitlaatsysteem of door de aansturing van de gaskleppen tot een toegestaan niveau werd gereduceerd. Buiten die voor de homologatie relevante rijsituatie kon het geluid vervolgens weer van ‘piano’ naar ‘fortissimo’ toenemen. En hoe zat het dan met de extra voorschriften voor het middelen van de geluidsemissies? Zelfs in de ASEP-testen bleken de testscenario’s voor ieder motormodel redelijk eenvoudig middels sturing van de gaskleppen te halen.

Maar hoe werkt het in de praktijk? Hoe wordt er getest en wat zeggen de experts? Lees het allemaal in MotoPlus 8/2022!

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Eerste test Triumph Daytona 660

Eerste test Triumph Daytona 660

14 april, 2024

Ook Triumph wil een graantje meepikken in het groeiende segment van betaalbare sportieve motorfietsen. Waar de ...

Overig nieuws