Premium

Oud versus nieuw – Fantic Caballero

Fantic Caballero, ooit de ultieme tweewieler die bij leven al een bijna legendarische status genoot. Dik meer dan vier decennia zitten er tussen de Caballero 125 en de zijn modernere en zwaardere incarnatie genaamd Caballero Scrambler 500. Heeft die laatste het in zich om ook tot een icoon uit te groeien? Een rendez-vous met zijn stamhouder brengt het antwoord!

Maart 1980. De geur van Castrol TTS hangt nog in het fietsenhok en daar staat ‘ie: hoge spatborden, spaakwielen en een temperamentvolle wit/rode kleurstelling. Een Fantic Caballero Super 6M TX 190 met op de zijkappen in trotse letters het opschrift ‘50 cc Regolarità Competizione’. Ik was op slag verliefd. Bloedsnel waren die brommers, bloedsnel was ook mijn latere Caballero 125. Ik denk terug aan die prachtige tijd terwijl ik de Caballero TX150 klassieker probeer te starten. Die mag het vandaag opnemen tegen de nieuwste generatie van Fantic, de Caballero Scrambler 500. Met één druk op de knop start die laatste en knalt weg. Dat is bij de TX150 wel anders: benzinekraan open, choke uit, kickstarter uit, drie keer trappen en dan vervolgens meldt de eencilinder tweetakt zich met dat heerlijk kenmerkende  ‘rengdengdeng’. Standaard was de oude Caballero al uitermate geschikt voor offroad-gebruik. Uitgerust met onder andere een lichtgewicht chroom-molybdeen buizenframe, Akront wielen en met Nikasil gecoate cilinders. Het zwaartepunt van de huidige Scrambler ligt wat meer op de weg, al is het design net zo stijlvol als van zijn stamvader. Het traditionele rood-wit kleurenschema en brede stuur met stuurrol zijn een fraaie ode aan het verleden, maar met zijn upside-down voorvork, ledverlichting, dubbele einddemper, radiale ByBre-remklauwen met ABS staat de 500 technisch gezien duidelijk met beide benen in het heden!

Heel veel verschillen, maar ook heel veel overeenkomsten tussen de eerste en actuele generatie kortom. Hoe ze zich precies tot en elkaar verhouden en of de nieuwe met net zoveel elan de wegen trotseert als zijn grootvader? Je leest het allemaal in MotoPlus 1/2022.

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Yamaha YZF-R1 Rea-replica

Yamaha YZF-R1 Rea-replica

24 april, 2024

Yamaha maakte onlangs bekend dat de R1 niet wordt opgewaardeerd naar Euro 5+. Dit betekent dat de R1 in 2025 wordt ...

Overig nieuws