Nieuws

Ook Honda aan de beademing?

Compact blok, laag gewicht, uitstekende prestaties, vet koppel: een met een mechanische compressor (supercharger) uitgerust motorblok is feitelijk de droom voor iedere motorfabrikant. Ware daar niet de vanuit het verleden bekende nogal abrupte, bijna onhandelbare vermogenserupties. Nu heb je daar bij kleinere motorblokken sowieso al minder last van, bovendien is dit fenomeen met de huidige stand der techniek dankzij de mechanisch aangedreven compressoren (in tegenstelling tot de oude via uitlaatgas aangedreven turbo met het bekende turbogat) nagenoeg geen issue meer. Na de Suzuki Recursion lijkt nu ook wereldmarktleider Honda zich op deze techniek te richten, zo blijkt uit patenttekeningen. Met de 55 pk sterke paralleltwin van de NC750 heeft het ook een passende aandrijving in huis. Geen prestatieblok, maar een brave burgermansmotor. En nog beter, het ver voorover gekantelde blok in combinatie met de ver naar achteren gepositioneerde tank schept voldoende ruimte voor de redelijk forse compressor zelf, de intercooler en het drukreservoir. Bij het openen van de gaskleppen staat er dan meteen al flink druk op de ketel, een verdubbeling van het vermogen zou dan ook probleemloos moeten lukken. De tekening laat zien dat Honda airbox, intercooler en drukreservoir in de opbergruimte van de dummy tank heeft ondergebracht. Eén ding staat als een paal boven water: de turbo is weer springleven!

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws