Occasion Ducati Streetfighter
Achter de eenvoudige naam Streetfighter gaat een chique, maar compromisloze liefhebbersfiets schuil. Eentje die het zich kan veroorloven om niet iedereen te pleasen. Zoals vaker bij Ducati is dat niet alleen te wijten aan de hoge aankoopprijs.
Eind jaren 80 verovert het spel Street Fighter de speelhallen. Rondom diezelfde tijd besluiten racers hun gecrashte en beschadigde kuipdelen te vervangen. Een nieuw genre van motorfietsen staat op: de streetfighters. Wilde motoren met een breed stuur, en veelal zonder kuip. Jaren later, in 2009, presenteert Ducati haar eerste Streetfighter. Met een 1.099cc-twin doet de keiharde krachtpatser eer aan zijn naam. Als je je aandacht er niet volledig bijhoudt als rijder, ben je simpelweg een passasgier van de naked. Relaxed cruisen is niet voor de V-twin weggelegd, een zware koppeling schijnt daar bij te horen. Vanaf 3.500 toeren gaan de teugels los en beukt de Italiaan tot 250 km/uur flink door. Zijn ware kracht ligt echter op de provinciale stuurwegen, met dank aan het brede stuur, sportieve zit en de feedback van het strakke rijwielgedeelte. Het zorgt voor een sportief en soepel rijgedrag, met agressieve Brembo-remmerij aan de voorkant. ABS kennen ze nog niet, maar het systeem is goed te doseren. Tractiecontrole en een instelbaar rijwielgedeelte helpen je echter bij het temmen van dit beest. Als je dat beseft en de hoge tweedehands prijzen accepteert, word je beloond met dynamiek, een uniek geluid en karakter.
Klinkt goed, niet? Er zijn bij aanschaf van een tweedehands exemplaar echter wel een aantal dingen van belang. Hoe en wat lees je uiteraard in MotoPlus 7/2022. Liever elke twee weken een nieuwe editie op de deurmat? Geen stress, klik dan gewoon even hier.