Nieuwe Triumph Thruxton R gespot
Betrapt: tijdens een test in Spanje reed de gloednieuwe Triumph Thruxton R plotseling langs onze fotograaf. Het nieuwste retro-model van Triumph is vloeistofgekoeld en meet waarschijnlijk 1.200 cc. Deze zomer de nieuwe retro-modellen bij de dealer moeten staan.
Deze foto laat duidelijk zien dat de nieuwe Thruxton R het prototype-stadium al voorbij is en zo goed als klaar is. De nieuwe, vloeistofgekoelde twin heeft volgens inmiddels bevestigde berichten 1.200 cc longinhoud en heeft verder niets met zijn voorganger gemeen. Optisch ziet het geheel er geslaagd uit; het ontstekingsdeksel van het oude T-model is zelf in het linker motordeksel geïmiteerd, terwijl het injectiesysteem in pseudo-Amal-carburateurs is verwerkt. De startmotor zit nu achter de cilinders en de balansas is niet langer voor de cilinders geplaatst. De nieuwe 1200 is daardoor veel compacter dan het huidige blok. Ondanks de forse koelribben op de cilinders is de radiateur op dit prototype behoorlijk fors. Hopelijk valt het exemplaar op uiteindelijke productiemodel iets eleganter uit. Anders dan het standaard model krijgt deze ‘R’ Öhlins vering voor en achter. Het blok van beide modellen zou goed zijn voor 100 pk, waarmee de Triumph’s op gelijke hoogte komen met bijvoorbeeld de BMW R nineT. Als we de geruchten mogen geloven staan er tot twaalf verschillende retro-modellen op de rol, van bobbers tot choppers en scramblers.