Nederland heeft gekozen: dit is dé motor van 2019!
Drie keer achter elkaar wist de KTM 1290 Super Duke GT onze Motor van het Jaar-verkiezing te winnen. Een unicum in de geschiedenis van deze verkiezing. Een vierde uitverkiezing zit er vooralsnog niet in, want dit jaar kozen ruim 6.500 MotoPlus-lezers, óók een record trouwens, de nieuwe BMW R1250GS/Adventure tot Motor van het Jaar 2019!
De bijna 80.000 motorrijders die in Europees verband stemden in de overkoepelende ‘Europe’s Motorcycle of the Year’-verkiezing, waarin verdeeld over tien categorieën op maar liefst 222 motorfietsen kon worden gestemd, kozen overigens wel voor de KTM als winnaar. In Nederland wordt de Oostenrijker achter de BMW en voor Yamaha’s nieuwe Ténéré 700 tweede.
BMW’s dikke GS is geen onbekende op de hoogste trede van het Motor van het Jaar-podium. In de gedaante van de R1200GS was BMW’s avonturier immers al twee keer succesvol in deze verkiezing. Maar sinds de komst van de KTM 1290 Super Duke GT stond de GS droog. Aan die periode is met de komst van de nieuwste 1250-boxergeneratie met variabele kleptiming (ShiftCam) een einde gekomen. Een flinke update geeft de GS dus blijkbaar weer vleugels.
Top drie
En laten we wel wezen, een GS blijft, hoeveel tweespalt hij misschien ook onder motorliefhebbers zaait, natuurlijk een fantastisch veelzijdige machine. Lange vakantietrips, een stukje knallen in het weekend, woon-werkverkeer of offroad; de GS kan het allemaal. Maar zo afgetekend als de 1290 Super Duke GT de laatste jaren deze verkiezing won, zo dicht zit de top drie dit jaar in Nederland op elkaar.
De GS weet de KTM en ook de Yamaha Ténéré namelijk maar nipt achter zich te houden… Europees gezien zijn de rollen omgedraaid en is het de 1290 Super Duke GT die de GS nipt voorblijft. En daarnaast nog twee andere BMW’s trouwens: de R1250RS en de R1250RT. De Yamaha Ténéré 700 vinden we op de ‘Europese’ lijst pas terug op plek 19.
Benieuwd naar de hele uitslag? Die lees in je MotoPlus 07.