Motornieuws: Triumph Tiger 800 XRT en XCA
Voor 2015 ging de Triumph Tiger 800 flink op de schop (zie MotoPlus 23-2014), zo kreeg het blok van de Britse allroad onder meer een full ride-by-wire systeem aangemeten. Belangrijker was misschien echter nog wel dat er een splitsing kwam in het gamma tussen een meer straatgeoriënteerde versie, de XR, en een uitvoering die zich met onder meer een 21 inch voorwiel en meer instelbare WP-vering wat nadrukkelijker op offroadgebruik richtte, de XC. Beide uitvoeringen zijn daarnaast ook nog beschikbaar in een exclusief aangeklede x-versie met onder meer cruise-control, drie rijmodi met voorgeprogrammeerde standen van blokmapping, ABS en tractiecontrole, evenals een middenbok en uitgebreide boordcomputer. En precies op basis van deze x heeft Triumph haar Tiger 800-gamma nu nog verder uitgebreid met de XRT en XCA. Dit tweetal speelt zich in de kijker met een nog rijkere uitrusting dat met name het comfort nog een paar treden hoger op de ladder zet. Beide zijn bijvoorbeeld standaard uitgerust met een verwarmde buddyseat (zowel voor rijder als passagier), verwarmde handvatten, mistlampen en een extra (derde) 12 Volt-aansluiting. Om te zorgen dat deze extra verbruikers het elektrische systeem niet overbelasten is er eveneens een zwaardere dynamo gemonteerd. Ook een GPS houder en aluminium kofferdragers (voor top- en zijkoffers), voor de optionele Expedition of Adventure bagagesystemen, zijn standaard. Daarnaast kreeg de XRT additioneel nog een elektronische bandenspanningscontrole, aluminium remvloeistofreservoir en aluminium radiateurcover toebedeeld, terwijl de XCA met een set robuuste enduro voetsteunen richting horizon rijdt.
De nieuwe Tiger 800 XRT is er in de kleuren wit en oranje en kost € 13.790,- (B € 12.890,-), de XCA komt er in het wit en kaki groen en staat te boek voor € 14.890,- (B € 13.690,-). Info: www.triumphmotorcycles.nl