Nieuws

Motornieuws 2017: Triumph Street Triple

Aan de vooravond van het nieuwe motorseizoen heeft Triumph het doek getrokken van een volledig nieuwe Street Triple-lijn. Het uiterlijk is slechts licht aangepakt, waarbij met de name de afgeronde koplampen opvallen, de grootste veranderingen vonden echter onderhuids plaats. De Street wordt net als het huidige model aangevuurd door de kleine driecilinder uit huize Triumph, door zowel een grotere boring (van Ø 74 naar 78 mm) als langere slag (van 52,3 naar 53,4 mm) is de cilinderinhoud daarvan echter wel opgekrikt tot een gezonde 765 cc, waaruit een topvermogen van 113 pk wordt gehaald (was 106 pk). Of beter gezegd, minimaal 113 pk. De nieuwe Street Triple komt er namelijk in drie verschillende versies: een basis S-versie, wat luxere R en een nog meer sportief getrimde RS-uitvoering. Die onderscheiden zich niet alleen van elkaar wat betreft componenten en uitrusting, maar ook qua vermogen. Dat begint met 113 pk voor de standaardversie, terwijl je op de R en RS respectievelijk 118 en 123 pk achter de rechterpols hebt.

De grootste verschillen tussen de droog slechts 166 kilo wegende Street Triple-uitvoeringen zitten ‘m echter voornamelijk in de uitrusting. De S heeft bijvoorbeeld een conventionele meerplaatskoppeling en LCD dashboard, waar de R en RS over een slipperclutch met remkoppelbegrenzer en 5 inch TFT kleurenscherm (instelbaar middels een eveneens enkel voor de R en RS weggelegde 5-standen joystick) beschikken. Dankzij onder meer elektronische gasklepregeling beschikken ze allemaal over verschillende rijmodi, op de S zijn dat enkel een Road en Rain modus, op de R krijg je daar nog een Sport en vrij programmeerbare Rider modus bij, terwijl de RS daar nog een Track-mode aan toevoegt. En verder is de S standaard uitgerust met onder meer ABS en tractiecontrole, net als de R/RS, daarop kennen de systemen echter verschillende en/of uitgebreidere instelmogelijkheden.
Ook qua rijwielgedeelte zijn er flinke verschillen. Alle drie zijn uitgerust met een Ø 41 mm Showa upside-down voorvork, enkel op de R en RS is deze volledig instelbaar, waarbij het RS-exemplaar een hoogwaardige BPF vork betreft. Die RS is achter voorzien van een Öhlins monoschokdemper, terwijl de S en R een Showa-shock hebben, wederom enkel op de R volledig instelbaar (S enkel veervoorspanning). Ook qua remmen (o.a. S axiale Nissin en R/RS radiale Brembo remklauwen) en banden vaart elk model haar eigen weg.
Dit is slechts een tipje van de sluier nog, want naast deze drie standaardversies is er ook nog een verlaagde versie van de R (de LRH-uitvoering), evenals een A2-uitvoering van de S met een 660 cc blok. In MotoPlus 5-2017 gaan we in de eerste test uitgebreid in op alle ins & outs van de nieuwe Street Triple, even geduld dus nog.

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Draadloos Q12 laden op de motor

Draadloos Q12 laden op de motor

12 juli, 2024

Het stroomdraadje is vaak de zwakke schakel als je een mobiele telefoon als navigatieapparatuur gebruikt. Peak ...
Honda scherpt MSX125 aan

Honda scherpt MSX125 aan

12 juli, 2024

De Dax, Monkey en MSX125 (Grom in de VS en Japan) van Honda kunnen op een hondstrouwe fanschare rekenen. Honda ...

Overig nieuws