Nieuws

Motornieuws 2017: KTM 790 Duke

Voor iedereen die het nog niet wist, voor een flinke dot rijplezier hoef je echt niet perse op zoek naar een dikke duizend naked, de nieuwe middenklasse gevuld met potige 800 en 900 cc machines laat zien dat een beetje minder soms ook een beetje meer kan zijn. Zoals de nieuwe 790 Duke van KTM, die graag een graantje mee wil pikken! 

Het karakter van sommige mensen, valt van het gezicht te lezen. Van sommige motoren trouwens ook, ziehier de nieuwe KTM 790 Duke, die met zijn bijna insectachtige voorkomen laat zien dat ‘ie allesbehalve een brave middenklasser is. Dat liet het prototype dat op de najaarsbeurzen werd gepresenteerd al zien, een beeld dat nog dikker wordt aangezet na het zien van het bijna productierijpe exemplaar dat in Spanje op de foto werd gezet.
De nieuwe Duke, met het kenmerkende hoekige Kiska-design, oogt uiterst compact, met als opvallend detail dat het vakwerkframe nauwelijks zichtbaar is, omdat het wordt bedekt door zwarte kunststofdelen. Er zal echter wel degelijk buis onder het kuipwerk zitten, ondanks dat het subframe waarschijnlijk gegoten zal zijn, zoals bij het prototype het geval.
Een op het eerste oog ook een uiterst dynamische machine, die wordt aangevuurd door een volledig nieuw ontwikkelde tweecilinder lijnmotor. Een echt krachthonk, ondanks dat KTM nog altijd zwijgt over de exacte specificaties, wordt er inmiddels wel openlijk gerept over 115 pk. Mocht dat inderdaad waar zijn, dan nestelt de Duke zich in goed gezelschap, dat onder meer de nieuwe Street Triple (afhankelijk van de uitvoering tussen de 113 en 123 pk sterk) en Yamaha MT-09 (115 pk) omvat, toch een paar succesvolle jongens.
Naast de compacte bouw en relatief goedkope productiekosten heeft de tweecilinder nog een derde voordeel, namelijk het gewicht. De concurrentie weegt rijklaar volgetankt rond de 190 kilo, naar verwachting duikt de Duke daar iets onder. Op papier belooft dat veel goeds, zeker omdat het blok dankzij een 270 graden krukas ook nog eens een lekker levendige karakteristiek krijgt. Die 115 pk zijn trouwens enkel weggelegd voor de R-versie, naar verluid komt er namelijk ook nog een 95 pk sterke standaarduitvoering, die dan ook tot A2-machine kan worden teruggetuned. Een middenklasser moet immers iedereen wat te bieden hebben!

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Honda-kloon van Cyclone

Honda-kloon van Cyclone

26 april, 2024

Zongshen dochteronderneming Cyclone heeft met de RC680 haar eerste supersportfiets gepresenteerd. Eerder deze maand ...

Overig nieuws