Nieuws

Motornieuws 2016: Honda

Twee jaar terug lanceerde Honda de CBR500R, een sportieve allrounder voor het A2-rijbewijs. Voor 2016 krijgt de twin diverse updates en het resultaat daarvan was onlangs te zien op de American International Motorcycle Expo in Orlando, Florida. Naast diverse technische upgrades is ook de vormgeving aangepakt, de machine oogt zowel moderner als een stukje sportiever, met nieuwe, schuingeplaatste LED-koplampen en een spitsere, oplopende kont. Opvallend is ook de kortere uitlaatdemper voor betere massacentralisatie, waarbij tevens een pittiger geluid wordt beloofd. De voorvork heeft nu verstelbare veervoorspanning en de tank een grotere inhoud (hoeveel groter wordt er niet bij verteld, maar het was 15,7 liter) en een scharnierende tankdop, dus geen gedoe meer met die losse dop. Verder is er een verstelbaar remhendel en uiteraard nieuwe kleurstellingen. Het vermogen van de 471cc paralleltwin wordt niet genoemd, maar zal waarschijnlijk onveranderd een kleine 48 pk (bij 8.500 toeren) blijven, conform de eisen voor het A2-rijbewijs.
Ook de volledige X-lijn, bestaande uit de NC750X, CB500X en VFR1200X Crosstourer, mag zich op een aantal kleine updates verheugen. De 750 werd daarbij het meest onderhanden genomen, de paralleltwin kreeg onder meer een aangescherpt, meer avontuurlijk uiterlijk, LED koplamp en achterlicht, een 70 mm hogere kuipruit, nieuwe Showa voorvork en een aangepast uitlaatsysteem. Ook groeide de bagageruimte onder de dummy tank van 21 naar 22 liter. Bovendien is de NC750X optioneel leverbaar met de nieuwste versie van Honda’s Dual Clutch Transmissie (DCT), die zich kenmerkt door een S-modus met drie verschillende ‘schakelpatronen’ om een nog breder rijstijlenpallet af te dekken.
Ook de Crosstourer is optioneel met deze nieuwe DCT uit te rusten, additionele software herkent bovendien of de motor omhoog of omlaag rijdt en past daar het schakelpatroon op aan. De 1200 kreeg daarnaast ook een in hoogte verstelbare ruit (met één hand te bedienen) en de V4 in het vooronder voldoet aan de nieuwe Euro4-norm. En last-but-not-least de CB500X, ook die kreeg een grotere ruit, 100 mm om precies te zijn, en LED koplamp en achterlicht. Dankzij een nieuwe voorvork kan nu ook voor de veervoorspanning worden aangepast, terwijl een nieuw schakelmechanisme voor meer gevoel bij het schakelen moet zorgen. Een nieuw, nu instelbaar remhendel maakt het lijstje compleet. Info: www.honda.nl

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Overig nieuws