Nieuws

Motornieuws 2015: Suzuki GSR1000

De fans geloofden er eigen lijk al niet meer in. Zelfs de dealers hadden er op een gegeven moment een hard hoofd in, maar nu komt hij er dan toch eindelijk: de Suzuki GSR1000. Of ‘ie gezegend is met een enorme berg power? Geen idee nog. En of hij er zo uit ziet als op deze computerretouche? Ook nog niet bekend. Wel dat het design niet heel veel zal afwijken, want de speelruimte in deze klasse is technisch redelijk beperkt. Een aluminium brugframe, krachtige vier-in-lijn, redelijk sportief afgesteld rijwielgedeelte en supersport remmen, vooralsnog zijn dat altijd de elementen waaruit een Japanse naked bike droom is opgebouwd. In Hamamatsu zullen ze daar zeker niet al teveel vanaf wijken, zeker niet omdat Suzuki zijn pijlen naar eigen zeggen niet richt op de nieuwe, dure paradepaardjes BMW S1000R en KTM 1290 Super Duke, maar op de overigens Japanse merken. Dat maakt het aannemelijk dat de GSR1000 niet meegaat in de naked bike pk-wedloop van de Europese fabrikanten en dat het eveneens geen hightech elektronica kanon gaat worden, maar dat hij zich meer zal richten op de pure rijkwaliteiten. Daarvoor hebben de Japanners zonder twijfel de juiste middelen in huis, een in het lage en middengebied sterke en verder ook prima gecultiveerde viercilinder van de GSX-R1000 bijvoorbeeld. Dat hoeft zeker niet het blok van de huidige generatie te worden overigens, volgens experts is immers het aggregaat van de K5, die in 2005 de superbikewereld op z’n kop zette, nog altijd het beste. Toen al goed voor 178 pk, perfecte vermogensontplooiing, fijngevoelige gasaanname en een sound om de vingers bij af te likken. Weliswaar ook een blok van voor het Euro3-tijdperk, maar mochten deze eigenschappen behouden kunnen blijven, en dan in combinatie met een pk of 150, dan heeft Suzuki toch al een mooie troef in handen!
Wel een troef die het zoals gezegd waarschijnlijk zonder veel elektronica moet doen. Natuurlijk, ABS zal standaard aan boord zijn, en misschien ook een tractiecontrole. Het systeem dat afgelopen jaar op de nieuwe V-Strom 1000 werd gepresenteerd werkt immers feilloos. Qua rijwielgedeelte echter zal alles redelijk conventioneel zijn. Geen elektronisch instelbare vering dus, al zal dat door weinigen als een gemis worden gezien. Een goed afgestelde standaard rijwielgedeelte stuurt namelijk net zo goed en heeft, niet onbelangrijk, een veel vriendelijker prijskaartje om zijn nek hangen. En dat laatste zal ongetwijfeld ook één van de speerpunten van de GSR1000 zijn, naast een lekker smoelend design uiteraard. Hoe de naakte Suzuki 1000 er definitief uit gaat zien, weten we waarschijnlijk pas begin oktober op de Intermot.

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Super Hooligan met Indian-roots

Super Hooligan met Indian-roots

24 februari, 2024

Laat Roland Sands los op een motorfiets en negen van de tien keer komt er een enorm gaaf ding uit. Indian liet de ...
Eerste indruk: Yamaha MT-09

Eerste indruk: Yamaha MT-09

23 februari, 2024

Het gulzige aanzuiggeluid van de levendige driepitter zwelt aan, wat gepaard gaat met een flinke schop onder het ...

Overig nieuws