Motornieuws 2015: Indian
2014 is onmiskenbaar het jaar van de wederopstanding van het roemruchte merk Indian. Met de Chief-lijn bliezen de Amerikanen een illustere naam nieuw leven in en dat kunstje herhalen ze voor 2015. Tweemaal zelfs, want naast een nieuwe Scout presenteerde het merk op de onlangs gehouden 74e editie van de Sturgis Motorcycle Rally ook een nieuwe Roadmaster, die ook al van 1947 tot 1953 in de Indian-modellijn bivakkeerde. De Roadmaster, een uiterst luxueus aangeklede tourmastodont, borduurt enigszins verder op hetzelfde thema als de Chiefs. Niet alleen wat betreft de lijnvoering met verschillende karakteristieke Indian-details (bijvoorbeeld de heerlijk vintage spatborden), maar ook technisch gezien. Midscheeps vinden we namelijk de bekende 1.811 cc Thunder Stroke V-twin, die goed is voor 75 pk en 139 newtonmeter koppel. Zoals het een hedendaagse toermotor betaamt, is de standaard van ABS voorziene Roadmaster uitgerust met tal van comfort verhogende zaken, waaronder een ruim, met een afstandsbediening te openen bagagesysteem (circa 143 liter), verstelbare kuipruit, zadel- en handvatverwarming, keyless startsysteem, bandenspanningscontrole, cruise-control en een uitgebreid audiosysteem met bluetooth. De Indian Roadmaster komt er in de kleuren zwart, rood en rood/ivoor.
Grootste nieuws in Sturgis was echter ongetwijfeld de aankondiging van een nieuwe Scout. Het oer-model van deze illustere machine werd meer dan zeventig jaar geleden gepresenteerd en kan ongetwijfeld als één van de meest iconische modellen van de Amerikaanse fabrikant worden betiteld. De nieuwe, opvallend lage (zithoogte 643 mm) middengewicht cruiser, zoals Indian haar jongste telg zelf bestempeld, is een onmiskenbare reïncarnatie van de modellen uit de jaren ’20 en ’30 van de vorige eeuw, uiteraard wel met een modern tintje. Wat betreft het meer ronde lijnenspel, maar veel meer nog technisch gezien. Zo krijgt de nieuwe Scout de beschikking over een hagelnieuw blok met ride-by-wire. Deze V-twin – what else? – heeft een longinhoud van 1.133 cc en genereert maximaal 100 pk en 98 Nm koppel. Wat het aggregaat echter bijzonder maakt is het feit dat het niet lucht-, maar vloeistofgekoeld is. Ook de nieuwe Scout is standaard uitgerust met ABS, hij wordt leverbaar in de kleuren zwart, rood, matzilver en matzwart. Prijzen en wanneer beide nieuwe Indians naar Nederland komen zijn helaas nog niet bekend. Info: www.indianmotorcyclebenelux.com