Motornieuws 2015: Honda VFR800X Crossrunner
Het lijkt nog maar zo kort, maar toch is het alweer drie jaar gelden toen Honda de nieuwe Crossrunner in haar gelederen verwelkomde. Aan de basis van deze allroad-achtige machine stond de populaire VFR800F, en gezien de flinke modelupdate die deze sporttoerder afgelopen jaar voor de kiezen kreeg, is het niet zo verwonderlijk dat dit jaar de X aan de beurt is. Een modelupdate die niet alleen op technisch vlak heeft plaatsgevonden trouwens, de eerste foto’s tonen een veel moderner gelijnde Crossrunner. Zeker aan de voorzijde, waar de nogal basic ogende enkelvoudige koplampunit is vervangen voor een veel strakker ogend, symmetrisch snuitje met twee ‘kijkers’. Door minder uitbundig kuipwerk aan de zijkanten en een nu tweevoudige buddy oogt de machine daarbij niet alleen beduidend ranker, maar krijgt het ook een veel avontuurlijker uiterlijk, dat veel meer dan de huidige modelserie tegen dat van een allroad aanschurkt. Dat laatste komt overigens ook zeker op het conto van de langere veerwegen, voor groeide deze met 25 millimeter, achter met maar liefst 28 millimeter.
Technisch gezien gaat de Crossrunner zoals gezegd de nieuwe VFR800F achterna. En zeg je techniek, dan zeg je bij de VFR natuurlijk V4. Deze blokconfiguratie geniet een lange traditie bij Honda en ook de nieuwste generatie werd weer iets onderhanden genomen. Onder meer de variabele klepbediening (V-tec, sinds 2002) kreeg een stukje finetuning, door onder meer een aangepaste ontsteking en injectie verloopt het omschakelen van twee- naar vierklepsbediening en omgekeerd nu nog soepeler. Ook kreeg de 90° V4 wat meer spierballen, het topvermogen stijgt namelijk met vier paarden naar 106 pk bij 10.250 tpm. Net als bij de F zoek je op de nieuwe Crossrunner tevergeefs naar Honda’s zo gelouterde gecombineerde remsysteem, daarentegen wel een volledig nieuwe installatie met radiale remklauwen, uiteraard standaard voorzien van ABS. Dat is overigens niet het enige hulpsysteem, de X krijgt namelijk ook de beschikking over een tweevoudige, uitschakelbare tractiecontrole (HSTC). Ook wat (rij)comfort betreft gaat de VFR800X er een stuk op vooruit, standaard aan boord zijn namelijk onder meer een vijfvoudige handvatverwarming, automatisch uitschakelende knipperlichten en een in twee hoogtes verstelbaar zadel.
Wanneer de nieuwe VFR800X Crossrunner leverbaar is en wat de prijs zal zijn is helaas nog niet bekend. Info: www.honda.nl