Nieuws

Motornieuws 2015: BMW S1000XR

Tot noch toe werden S1000 en comfortabel niet snel in één adem genoemd, maar gezien deze onlangs opgedoken, opvallend goed gelukte ‘spionagefoto’s’ van een nieuwe S-afgeleide gaat daar vanaf 2015 verandering in komen. Ziehier de nieuwe S1000XR, zoals ‘ie officieel gaat heten, BMW’s aanval op straatgeoriënteerde allroads à la Ducati Multistrada 1200, Triumph Tiger 1050 Sport en Kawasaki Versys 1000. Een comfortabele toermachine met 17 inch schoeisel rond het kloppend hart van de 999 cc vier-in-lijn, die vier jaar geleden voor het eerst werd gepresenteerd in superbike S1000RR. Een behoorlijk hightech aggregaat met onder meer ride-by-wire, variabel inlaattraject, CAN-bus kabelboom en dubbele injectoren, die in originele sporttrim goed is voor 193 pk. Voor de afgelopen jaar geïntroduceerde naked bike S1000R kreeg de vierpitter echter al een flinke vermageringskuur, door onder meer tammere nokkenassen en een aangepast inlaattraject werd het topvermogen afgeroomd tot een nog altijd imposante 160 pk, gecombineerd met een beter gevuld lage en midden toerengebied. En die ingeslagen weg vervolgen de Duitsers met deze XR, het topvermogen blijft weliswaar gelijk aan dat van de S1000R, echter wel met een nog beter behapbare vermogensontplooiing en meer bottompower. Opvallend, qua design onderscheidt de XR zich van de andere twee S-telgen door een symmetrisch frontje (hoe fijn!).
Wat betreft het gewicht (onder de 220 kilo) en eventuele assistentiesystemen blijft het nog gissen, maar feit is natuurlijk dat BMW, zeker in combinatie met het onlangs gepresenteerde ABS Pro, een dynamisch ABS à la KTM’s nieuwe MSC, momenteel het meest uitgebreide pakket aan elektronica in huis heeft. Wanneer de XR hetzelfde pad volgt als de R en R1200RT zal de machine naar verwachting standaard in ieder geval zijn uitgerust met onder meer een instelbaar motorkarakter, traction-control en ABS. Uitbreiding naar meerdere motormappings, dynamisch ABS en tractie-controle, evenals het semi-actieve elektronische rijwielgedeelte (DDC) en nog tal van andere hulpsystemen (o.a. quickshifter) kan uiteraard ook, tegen meerprijs dan.
De foto’s tonen een nagenoeg productierijpe S1000XR en de verwachting is dat op de komende Intermot BMW officieel het doek zal lichten van de nieuwe duizend. Even geduld dus nog!

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws