Motornieuws 2014: Honda NM4 Vultus
Dat Honda niet vies is van het bewandelen van een ongebaand pad, heeft het al vaker bewezen. En dat dat de ene keer wat meer succesvol (DCT) verloopt, dan de andere (DN-01), ach, dat neemt men voor lief. Ook de jongste ontwikkeling van de Japanse motorgrootmacht getuigt weer duidelijk van een niet alledaagse visie, ziehier de nieuwe NM4 Vultus. Een futuristische machine, naar eigen zeggen geïnspireerd door de in Japan populaire ‘anime’ en ‘manga’ stijl, waarmee Honda iets ronduit unieks wilde creëren, niet alleen voor de motorwereld, maar voor iedereen. En dat is, op z’n zachtst gezegd, aardig gelukt.
Je ontkomt er niet aan om bij een eerste blik op de Vultus de gedachte aan de in 2008 gepresenteerde DN-01 te onderdrukken. Het lage en extreem lang ogende silhouette (wielbasis 1.645 millimeter en zithoogte 650 mm)), de futuristische styling, de opvallende ergonomie, de overeenkomsten zijn onmiskenbaar. Technisch gezien overlappen beide elkaar echter duidelijk minder. In het vooronder van de Vultus ligt weliswaar een twin, echter geen V-twin zoals bij de DN-01, maar de 745 cc metende paralleltwin van de nieuwe NC750-serie, ook in Vultus-trim goed voor maximaal 55 pk en 68 newtonmeter koppel. Het blok is gekoppeld aan Honda’s inmiddels bekende Dual Clutch Transmissie, die de hydrostatische aandrijving van de DN-01, door Honda destijds tot Human Friendly Transmission (HFT) gedoopt, vervangt. Net als op de NC-lijn kun je ook hier kiezen uit een volautomatische D- (toer) en S-stand (sport), de versnellingsbak laat zich echter middels schakelflippers ook handmatig bedienen. Leuk detail hierbij, afhankelijk van de gekozen modus, verandert ook de kleur van het digitale dashboard: de neutraalstand kent een witte achtergrond, D-modus blauw, S-modus roze en de manuele stand rood.
Verdere belangrijkste technische kenmerken van de NM4 zijn onder meer een stalen wiegframe, Ø 43 millimeter telscoop voorvork, Pro-link monoschokbreker, dikke 200 millimeter brede achterslof, LED-verlichting voor en achter en standaard ABS. De nieuwe Honda heeft ook een paar praktische handigheidjes achter de hand, zo zitten er onder het kuipwerk voor twee relatief grote opbergruimtes verstopt, waarvan eentje met 12 Volt-aansluiting, en laat de duozit zich opklappen tot rugsteun voor de rijder. Ook verheugend, Honda claimt een gemiddeld verbruik van 1 op 28,4. Wanneer de nieuwe NM4 Vultus officieel zijn opwachting gaat maken, is nog niet bekend. De prijs evenmin. Info: www.honda.nl