Nieuws

Motornieuws 2014: Ducati Monster 821

Meer dan twintig jaar oud alweer, waarbij er in totaal meer dan 290.000 stuks van over de toonbank gingen. De Monster is niet alleen voor Ducati een belangrijk model, ook op het mondiale motortoneel is dit compacte designstatement op twee wielen niet meer weg te denken. Met de Monster 1200 werd op de afgelopen Eicma alweer de derde generatie van deze naked gepresenteerd, en die lijn wordt nu uitgebreid met deze Monster 821. Alle deugden van de Monster 1200, ofwel een lekker bullig, ronduit tijdloos uiterlijk, karaktervolle V-Twin in een klassiek vakwerkframe en actief rijkarakter, maar dan alles net een tandje minder extreem.
Zoals de naam al doet vermoeden wordt de machine aangevuurd door de 11° Testastretta V-twin van de Hypermotard  met – jawel – 821 cc cilinderinhoud (boring keer slag van 88,0 x 67,5 mm). In vergelijking met de Hypermotard is het aggregaat in de Monster met maximaal 112 pk echter net iets potenter, twee pk om precies te zijn, waarbij ook het koppel van maximaal 89,4 Nm meer dan voldoende is voor het betere gooi- en smijtwerk. Zeker in combinatie met het geclaimde drooggewicht van 179,5 kilo. Wat de Monster 821 eveneens deelt met zijn grote 1200-broer, is het uitgebreide elektronica arsenaal dat standaard aan boord zit. Dit behelst onder meer drie verschillende rijmodi, een achtvoudig instelbare tractiecontrole en ABS met drie regelniveaus. Deze systemen zijn dankzij het Riding Modes System volledig met elkaar geïntegreerd, oftewel, selecteer je een andere rijmodus, dan wordt automatisch ook de gevoeligheid van zowel tractiecontrole als ABS aangepast. Waarin de 821 trouwens wel verschilt van de 1200 is de achterwielophanging, geen kenmerkende enkelzijdige swingarm zoals zijn grote broer, maar een meer basic dubbelzijdig exemplaar, die er wat uiterlijk betreft overigens ook best mag zijn.
De nieuwe Monster 821, ook verkrijgbaar in een 35 kW-uitvoering, staat vanaf juli bij de dealer en wel in twee uitvoeringen: de Monster 821 Dark met zwart frame en zwarte wielen (€ 11.790,-) en de gewone uitvoering met rood frame. Deze laatste is er in het rood (zwarte wielen) en wit (rode wielen), beide kosten € 12.290,-. Info: www.ducati .nl

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws