Motorbeurs nieuwe stijl is een seizoensopening van formaat
Zelden is er vooraf zoveel rumoer ontstaan over de Motorbeurs in Utrecht dan dit jaar, nota bene de 35ste editie. Maar zelden ook waren er na afloop zoveel blije gezichten te zien van de bezoekers die dit jaar een leuke beurs vol vertier voorgeschoteld kregen. Ik schreef het een aantal nummers geleden ook al op deze plaats: de braderie-achtige koopjesbeurs van weleer is getransformeerd naar een echt event, door mijn collega Wout omschreven als een soort ‘motor-Efteling’.
Het aantal draagtassen met helmen en kleding lijkt elk jaar minder te worden, maar als kijk- en doebeurs heeft de Motorbeurs dit jaar een enorme stap gezet. De trialshow, de kinderbaantjes met loopfietsen of kleine elektrische motoren, het GS Adventure-parcours, de supermoto-demo’s en vooral het Try the Bike voor de echte opstappers zonder rijbewijs en de proefritten vanuit hal 7 waren geniaal.
Vooral voor die proefritten stonden de mensen in de rij; in totaal werden er in vier dagen bijna 5.000 kennismakingsritjes gemaakt! Het leidde zelfs tot directe aankopen van een nieuwe motor of tot veel concrete afspraken voor een serieuze proefrit bij een dealer in de komende weken.
De Motorbeurs gaf daarmee weer een heerlijke positieve boost; van zo’n geslaagde seizoenstart droomt iedereen. En als dit februari-weekend model staat voor de rest van het jaar, dan gaan we een mooi motorjaar tegemoet, want zelfs de weergoden waren ons uitzonderlijk goed gezind, tot en met recordwarmtes aan toe!
Het kan ook zonder
Voorafgaand aan de beurs ontstond er helaas veel gedoe en negatieve geluiden over het wegblijven van diverse grote merken. De importeurs daarvan zagen de toegevoegde waarde van de beurs om welke reden dan ook niet langer, en willen zich dit jaar vooral gaan richten op eigen events, roadshows en demodagen. Niks mis mee, ondernemen is op zijn tijd ook dingen anders durven doen. Toch heb ik het idee dat sommige importeurs hiermee hun hand hebben overspeeld; zij dichtten zichzelf namelijk een héél belangrijke rol toe. Zo belangrijk zelfs, dat zij het voortbestaan van de Motorbeurs zonder hun deelname in twijfel trokken. Daarbij vergaten ze gemakshalve dat de Motorbeurs de eerste 15 à 20 jaar ook prima zonder de nieuwe modellen van de importeurs functioneerde, aangezien al die grote merken met hun nieuwe modellen pas rond de eeuwwisseling zijn aangehaakt.
Zoals gezegd: er is helemaal niets mis met het wegblijven van merken vanwege andere keuzes. Maar er is in mijn ogen wel iets mis wanneer je je eigen keuze probeert te verdedigen door de hele Motorbeurs – een feest voor tienduizenden motorliefhebbers – vooraf in diskrediet te brengen. Toch zorgde juist dat wegblijven ongemerkt en zeker onbedoeld voor een heus kantelpunt.
Want na 35 jaar was de Motorbeurs genoodzaakt zichzelf opnieuw uit te vinden en eens kritisch naar het aanbod op de beursvloer te kijken. De transitie van koopjesbeurs naar motorevent kwam daardoor in een stroomversnelling. De totale opzet was ruimer en er viel veel meer te kijken en te beleven. Bovendien klonk er in veel hallen eindelijk weer lekker motorgeluid. Waar de Jaarbeurs-mensen in het verleden al in de stress schoten als er ‘per ongeluk’ een motor werd gestart, werd er nu volop getriald, ge-adventured en proefgereden. Ook kon het uitlaatgeluid van een Jekill & Hyde uitlaat nu met eigen oren ‘getest’ worden. En da’s toch anders dan ze alleen maar bekijken.
Serieus podium
De keerzijde van het wegblijven van enkele grote jongens was ook dat nu veel kleine merken – van Benelli tot het nieuwe Nederlandse NXT met hun ambitieuze elektro-motorfiets – eindelijk eens een serieus podium kregen, waar ze het normaal gesproken moeten doen met een donker hoekje aan de zijkant van de hal. Op de openingsdag bleef de publieke belangstelling nog iets achter bij vorig jaar, maar gelokt door de vele positieve berichten op social-media maakten de bezoekersaantallen van overige drie dagen gelukkig veel goed, zodat er opnieuw ruim 80.000 mensen langs de kassa’s kwamen.
Een prachtige start van de Motorbeurs nieuwe-stijl en van ons nieuwe motorseizoen!
Eric Bulsink
Hoofdredacteur MotoPlus