MotoPlus 8 | Eerst test Ducati Streetfighter V4S en #Blijfthuis voor motorrijders
Zoals we in MotoPlus 7 al lieten weten, staat MotoPlus 8 onder meer in het teken van onze jaarlijkse Motor van het Jaar-verkiezing. Dus kunnen we weer een nieuwe motor tot winnaar uitroepen. Nadat de KTM 1290 Super Duke GT drie jaar achtereen – van 2016 tot 2018 – onze Motor van het Jaarverkiezing wist te winnen, werd hij vorig jaar afgelost door de BMW R1250GS/Adventure. En die machine prolongeert zijn titel, want ook in 2020 werd hij door ruim 5.700 lezers van MotoPlus gekozen tot Motor van het Jaar, met de KTM ditmaal als tweede.
Alle ins en outs over de verkiezing met alle winnaars per categorie én de winnaar van de gloednieuwe Harley-Davidson lees je in dit nummer!
Maar er is meer. Zo hebben we ook de Ducati Streetfighter V4S aan een eerste test onderworpen. We hebben er door alle coronaperikelen even op moeten wachten, maar het is gelukt. En hoe. Met haar nieuwe Streetfighter V4 gooit Ducati een meer dan potente knuppel in het hoenderhok der power nakeds. Meer dan 200 pk, minder dan 200 kilo. ‘Goeie genade’ is wellicht de beste omschrijving voor dit op papier overdonderende pakket, dat zich in de praktijk echter als een heel gecultiveerde partner presenteert!
We hebben bovendien een aantal tips voor je om tijdens deze coronacrisis toch van je hobby te genieten. Want ook als je niet op de motor zit, kun je genieten van je tweewieler. Hoe? Kijk snel in MotoPlus 8!
Daarnaast lees je ook een test met de Kawasaki Ninja 650. Drie jaar geleden werd deze motor gepresenteerd als de opvolger van de populaire ER-6f. Geen kwestie van een beetje ‘bijpunten’, de sportieve middenklasser werd zo’n beetje vanaf de grond nieuw opgebouwd. En voor 2020 stond er andermaal een update voor de levendige twin op het programma – want Euro5. Wij gingen er een blokje mee om!
In de vergelijkingstest dit maar twee BMW’s, en wel de nieuwe middenklasse van het merk. Hoe de F900R en F900XR er vanaf brachten? Het was een weg die bezaaid lag met dwaalsporen en verkeerde afslagen. Het ontbreekt de nieuwe 900 aan temperament, hij mist pittigheid en hij mist geluid. Dit motorblok heeft er moeite mee, en hij kan het niet verhullen. Dat is niet wat je verwacht bij het stoere uiterlijk van de nieuwe 900’s.
Reizen doen we dit nummer in Namibië. Niet direct een land dat op ieders netvlies staat als motorland bij uitstek. Toch verwelkomt het land in het zuiden van het Afrikaanse continent meer toeristen dan ooit. Waarom? Dat lees én zie je in de nieuwe MotoPlus!
Wat je ook kunt zien, zijn een aantal foto’s waar onze fotografen een bijzonderen band mee hebben of die voor hen het perfecte plaats vormen. Het goed in beeld brengen van een test, race of motor is immers een vak apart. Dus boden drie van onze toppers een bijzonder inkijkje in hun wereld.
Uiteraard is bovenstaande slechts een greep wat er allemaal in het nieuwe nummer staat, de rest van de inhoud zie je hieronder. Rest ons niets minder dan je alvast heel veel leesplezier te wensen!
Inhoud MotoPlus 08
VERKIEZING
MOTOR VAN HET JAAR 2020
TEST
EERSTE TEST: Ducati Streetfighter V4S
EERSTE TEST: Kawasaki Ninja 650
VERGELIJKINGSTEST: BMW F900R en F900XR
PRAKTIJK
COMPACTTEST: 7 DAMESKLEDINGOUTFITS
REIZEN
NAMIBIË
REPORTAGE
WAT TE DOEN IN TIJDEN VAN CORONA?
35 JAAR HONDA VFR
DE FOTOGRAAF AAN HET WOORD
CHINEES DESIGN
INTERVIEW: Moto Morini-adept Wim Raeymaekers
MIJN TROTS: Chiel Morshuis en zijn Moto Guzzi Dingo 3V
SPORT
CORONACRISIS IN DE MOTORSPORT
RUBRIEKEN
WARMDRAAIEN
NEWSFLASH
INTERVIEW: Onderweg
MOTO+FOTO
STRIP: Motomania
VOLGEND NUMMER
COLOFON
MOTOREN IN DIT NUMMER
BMW F900R
BMW F900XR
BMW R18
Ducati Streetfighter V4S
Honda VFR750/800
Kawasaki Ninja 650