Nieuws

MOTOPLUS 2 – 2016

Vrijdag 22 januari is het zover en ligt MotoPlus 2 van het nieuwe jaar in de bus en in de winkel. Daarin rijden we opnieuw met de nieuwe Honda CRF1000L Africa Twin, alleen dit keer niet op asfalt, maar in het terrein. Hoeveel avontuur schuilt er echt in Honda’s allroad met de legendarische roots? Ook gaan we in MotoPlus 2 op zoek naar het type motor dat zich het best leent voor een bochtig traject. Is dat een superbike, allroad, naked of toch een crossover? Het MotoPlus Lezerspanel gaat een dag op stap met de Suzuki GSX-S1000 en GSX-S1000F, we rijden afscheidstoer met de KTM RC81190 en rijden kort met de nieuwe Kawasaki J125 scooter en de Moto Cage-uitvoering van de Yamaha MT-07.

In april worden bij veilinghuis Bonhams acht lang geleden verdwenen Brough Superiors geveild. De machines verkeren in deplorabele staat, maar de verwachte opbrengst is enorm. Wat zijn dit voor machines? Nico Bakker staat bekend om eigenzinnige technische oplossingen, die al meerdere keren navolging van grote motorfabrikanten hebben gehad. In MotoPlus 2 belichten we Bakkers alternatief voor de gasklep, de gaswals. Januari is een heerlijke maand om te mijmeren over vakanties en verre reizen. Dat laatste doen we met een indrukwekkende reis die Joop van der Heijden in de Himalaya maakte. Garage Kloppers uit Rotterdam is een bijzonder familiebedrijf, waar ze een nog bijzondere collectie BMW’s onderhouden. We nemen er een kijkje.

Met de motor op stal kun je in de periode tot aan het voorjaar mooi even aan je rijkunsten schaven. Hoe? Met de serie Perfect Rijden met MotoPlus. Vanaf MotoPlus 2 besteden we in acht delen tijd aan alle rijtechnische aspecten van het motorrijden, te beginnen met de theorie achter de juiste bochtentechniek. Op zoek naar een nieuwe motor, maar eerst even de echte verbruikscijfers weten? In MotoPlus 2 vind je de door ons gerealiseerde verbruiksgegevens van 400 motoren. De lijst online bekijken kan ook, klik dan hier. Verder staan we in de occasionrubriek stil bij Yamaha’s BT1100 Bulldog, ooit ondergewaardeerd, maar inmiddels een graag geziene gast. Guus de Koning rijdt zijn kleinkinderen rond in een wel heel bijzonder zijspan: een ’91 Yamaha Vmax Black Max met EZS Munro-bak. In Mijn Trots vertelt hij er alles over.

De voorbereiding van de MotoGP-coureurs op het nieuwe seizoen staat op het punt van beginnen. In MotoPlus 2 gaan we echter terug naar het verleden, naar 1984 om precies te zijn en wel naar de Suzuki TGA1. Een oogverblinde 500-racer, die voor Franco Uncini werd gebouwd, maar uiteindelijk als een mislukking de boeken in ging. Uiteraard blikken we ook uitgebreid terug op de afgelopen Dakar-rally.

Klik hier als je de volledige inhoud van MotoPlus 2 wilt lezen.

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws