MotoPlus 13 | We trappen de grote rubbertest af op Sardinië
Het is inmiddels een echte traditie geworden: onze bandentesten in de zomermaanden. Dit jaar hebben we zelfs een heus vierluik. In dit nummer trappen we af met de grof genopte rubbers (120/70-19; 170/60-17), waarmee je zowel op straat kunt rijden en ook het terrein mee in kunt.
En waar kan dat beter dan op bochtenparadijs Sardinië. Een eiland dat vrijheid op twee wielen uitademt. Overigens niet het enige eiland dat we bezoeken voor een rubbertest, want de nieuwe Pirelli Angel GT II mag op Sicilië zijn kunnen bewijzen.
In de vergelijkingstest staan dit nummer twee onechte broers tegenover elkaar. Voor de bon vivant van de openbare weg gaat er immers niets boven een dynamische big twin. En in dat segment is de bandbreedte enorm groot, zoals de Ducati Monster 1200S en BMW R1250R demonstreren. In het kader compacttest is het de beurt aan het topmodel van Moto Morini; de Corsaro 1200 ZZ. Varend onder een nieuwe, Chinese, vlag wil het merk eindelijk weer voet op vaste bodem krijgen. En als het kan, hem daar ook houden.
De Honda CBR500R en Kawasaki Ninja 400 laten zien wat sportmachines met een A2-vriendelijk karakter zijn. Beide motoren hebben hun vizier in eerste linie natuurlijk op opstappers gericht, maar ook de wat oudere motorrijder kan machtig veel plezier aan het duo beleven, zo blijkt.
Techniek
Op de afdeling techniek besteden we deze uitgave aandacht aan de parallel-twins. De blokken met twee cilinders naast elkaar geposteerd, waren jarenlang enorm succesvol in de motorindustrie. In de jaren zeventig van de vorige eeuw werden ze uiteindelijk door de sterkere viercilinders van de markt verdrongen, maar tegenwoordig beleven deze parallel-twins een indrukwekkende wederopstanding, waarbij een vermogen van 100 pk geen uitzondering is.
Met de BMW R1250GS, Moto Guzzi V85 TT, KTM 790 Adventure R en Benelli TRK502X hebben we liefst vier nieuwkomers in onze duurteststal mogen verwelkomen. De V85 TT zal de volledige 50.000 km-testprocedure, inclusief demontage, doorlopen, terwijl de KTM en de Benelli alleen dit motorseizoen bij ons te gast zijn en voor verschillende redactionele doeleinden gebruikt gaan worden. Daarom praten we je deze editie even bij over over onze ervaringen met het testpark.
In de sport kijken we terug op de MotoGP van Barcelona en het WK Superbike in Misano. Twee races die gekenmerkt werden door crashes. In de MotoGP kegelde Lorenzo de toppers uit de baan, in het WSBK was het Michael van der Mark die na een flinke highsider gewond raakte.
Bovenstaande is uiteraard slechts een greep uit het 116 pagina’s dikke nummer. Wat er nog meer in staat, lees je hieronder in de inhoudsopgave. Rest ons niets minder dan je alvast veel leesplezier te wensen met de nieuwe MotoPlus!
Inhoud MotoPlus 13/2019
TEST
Vergelijkingstest: BMW R1250R – Ducati Monster 1200S
Compacttest: Moto Morini Corsaro 1200 ZZ
Vergelijkingstest: Honda CBR500R – Kawasaki Ninja 400
Duurtest: update testpark
Test: Pirelli Angel GT II
Bandentest: 6 sets straat/terreinbanden
TECHNIEK
Parallel-twins
REIZEN
Van Australië naar Nederland (1)
Roadbook-Tour: Maas en Peel
REPORTAGE
Bob Berry’s Streamliner
Mijn Trots: Roel Noordam en zijn Harley-Davidson Road King
SPORT
Interview: Jorge Lorenzo
MotoGP: Catalonië, Spanje
WK Superbike: Spanje en Italië
RUBRIEKEN
Warmdraaien
Newsflash
Column: Hugo Pinksterboer
Spotlight
Interview Onderweg
Moto+Foto
Agenda
Strip: Motomania
Volgend Nummer
Colofon
MOTOREN IN DIT NUMMER
Benelli TRK502X
BMW G310R
BMW R1250GS
BMW R1250R
Ducati Monster 1200S
Honda CBR500R
Kawasaki Ninja 400
KTM 790 Adventure R
Moto Guzzi V85 TT
Moto Morini Corsaro 1200 ZZ