MotoPlus 09 | BMW GS beater?
Naar weinig motortesten is zo uitgekeken als die van de nieuwe Harley-Davidson Pan America, de hoofdrolspeler in Harley’s ‘alles-is-anders-show’. Het is voor de Amerikanen de entree in een compleet ander en enorm competitief segment, waarin kosten noch moeite worden gespaard. En met onder andere Brembo-remmen, Showa-vering en een touchscreen TFT-scherm lijken de Amerikanen hetzelfde te doen. Maar weet de Harley zich hiermee te mengen in de top van het allroadsegment? Je leest het in MotoPlus 9/2021.
Daarin gaan we ook op pad met een andere machine waar velen zeer benieuwd naar zijn: de nieuwe Suzuki Hayabusa. Het is de derde generatie van de cultmachine, die zijn entree alweer ruim 22 jaar geleden maakt, in 1999 om precies te zijn. De GSX1300R is volgens Suzuki zelf sterk verbeterd ten opzichte van de vorige generatie(s), met onder andere een beter gevuld middengebied. Of dit echt zo is, hoe sterk hij is en hoe hard de Hayabusa van 0 naar 100 knalt, valt natuurlijk maar op één plek te testen: de Duitse Autobahn! Hoog tijd om hem de sporen te geven.
Het is de basis van Michael van der Marks WK Superbike-machine, de M1000RR van BMW. Het doel was dan ook om een betere basis voor de racerij op de carbon wielen te zetten. De feiten liegen er niet om: 212 pk, 197 kilo rijklaar, aerodynamisch geoptimaliseerde stroomlijn met winglets en de nieuwste elektronische assistentiesystemen. Maar is dat niet wat overdreven voor een straatlegale superbike? En valt er überhaupt mee te rijden op de weg? Wij probeerden het!
Na de nieuwe MT-07 en 09, lanceerde Yamaha onlangs ook haar nieuwe Tracer 9 en GT. Net als voorheen is de nieuwe Tracer weer afgeleid van de MT-09, maar dan net iets meer aangekleed én wat zelfstandiger. In hoeverre is de goede ervaring die we onlangs met de nieuwe MT-09 opdeden eigenlijk terug te vinden in de Tracer? Tijd om de driepitter eens flink aan de tand te voelen.
Verder sluiten we in Motoplus 9/2021 onze driedelige bandentest af met een zoektocht naar de optimale combinatie van grip, slijtage en levensduur. Voor elke band zijn deze drie elementen weer anders, maar het liefst rijd je natuurlijk zo lang mogelijk door met één set zonder dat hierbij het rijplezier verloren gaat. De hamvraag blijft: bestaat er een ideale band op dit gebied?
Reizen doen we in dit nummer uiteraard ook, en wel naar het Duitse Oberschwaben. De regio beschikt over de drie B’s: bochten, bier en barok. Vooral vanwege de eerste twee was de keuze snel gemaakt en de koffers nóg sneller gepakt om een kijkje te nemen in de streek.
Het is tegenwoordig niet meer weg te denken op een motor: elektronica. Tractiecontrole, wheeliecontrole en ABS zijn tegenwoordig bijna standaard aanwezig. Ook zijn deze, en de vele andere elektronische hulpmiddelen, naar eigen wensen aan te passen door middel van de ECU. Maar wat komt er eigenlijk bij het herprogrammeren van zo’n ECU kijken? Wij zochten het uit!
Naast het bovengenoemde vind je uiteraard nog veel meer in editie 9. De volledige inhoud vind je hieronder.
Inhoud MotoPlus 09
TEST
TEST: Suzuki GSX1300R Hayabusa
EERSTE TEST: Harley-Davidson Pan America
EERSTE TEST: Yamaha Tracer 9/GT
EERSTE TEST: BMW M1000RR
PRAKTIJK
BANDENTEST: grip, slijtage en levensduur
TECHNIEK
FLASHEN VAN DE ECU
OCCASION
Kawasaki VN/Vulcan 170088
REIZEN
OBERSCHWABEN, DUITSLAND
ROADBOOK-TOUR
ACHTERHOEK
REPORTAGE
HENRY VAN DAM: verzamelaar motorbladen en -boeken
FABRIEKSBEZOEK: Honda Italië
MIJN TROTS
Renzo Teerink en zijn Harley-Davidson Street Glide
SPORT
MOTOGP: Portimão, Portugal
RUBRIEKEN
WARMDRAAIEN
NEWSFLASH
COLUMN: Hugo Pinksterboer
ONDER DE HAMER: Cleveland Serie A, Type 481, 1917
INTERVIEW: Onderweg
MOTO+FOTO
STRIP: Motomania
VOLGEND NUMMER
COLOFON
MOTOREN IN DIT NUMMER
BMW M1000RR
Harley-Davidson Pan America
Husqvarna Norden 901 Offroad
Kawasaki VN/Vulcan 1700
MV Agusta Turismo Veloce
Suzuki GSX1300R Hayabusa
Triumph Street Scrambler
Yamaha Tracer 9/GT