MotoPlus 02 | Brute droommachines
Kawasaki kennen we natuurlijk vooral als motorproducent, maar de Japanse fabrikant is veel meer dan alleen dat. Het van origine scheepvaartbedrijf is in honderd jaar uitgegroeid tot een enorme wereldspeler, die zich volledig heeft gefocust op het ontwerpen, ontwikkelen en produceren van transportsystemen. In de nieuwste MotoPlus, die vanaf vrijdag 24 januari 2020 in de winkel ligt, zoomen we in op het bedrijf dat naast tweewielers, ook grote oceaantankers, locomotieven en vliegtuigen produceert.
Daarnaast kun je in onze nieuwste uitgave ook drie eerste testen lezen. En wel met de Yamaha MT-125, Kawasaki Z650 en Triumph Thruxton RS. Drie uiteenlopende machines. Zo mag de MT-125 bij Yamaha dan wel de kleinste van het stel zijn, dat betekent niet dat de naked karig bedeeld is. Integendeel zelfs… Wie ook een flinke update heeft gekregen, is de Z650. Krap drie jaar nadat Kawasaki ’m bijna vanaf de grond nieuw heeft opgebouwd, wordt de motor alweer op een model-update getrakteerd. Die stond natuurlijk voornamelijk in het teken van de Euro5-norm, maar als je dan toch bezig bent, pak je ook nog wat andere puntjes mee. Rond Girona gingen we op pad met de twin, die niet alleen bij beginners goed in de smaak zal vallen!
Er zijn motorfabrikanten die hun rollend erfgoed een plekje in een fraai museum geven. En je hebt fabrikanten die hun erfgoed laten voortleven in hun huidige model line-up. Een goed voorbeeld daarvan is Triumph, dat met haar Modern Classics-lijn al jarenlang het roemrijke eigen verleden levend houdt. Nieuw in die lijn is de Thruxton RS, die dit jaar de Thruxton R opvolgt. De belangrijkste wapenfeiten van de sportieve Brit met zijn oogstrelende klassieke lijnen zijn een flinke 8 pk meer vermogen en 6 kilo minder gewicht. Tijd voor een kennismakingsrondje in de Portugese Algarve.
Verder maken we in deze MotoPlus ook de balans op met onze G310R duurtester. De eerste BMW die in India wordt gebouwd, ook nog eens de goedkoopste machine in het BMW-programma, en degene met de kleinste cilinderinhoud. Nu, 50.000 km, verder kunnen we in ieder geval vaststellen dat de BMW onze test heeft doorstaan. Er is wel een hoop te vertellen! In onze vergelijkingstest staan deze editie twee absolute raspaarden tegenover elkaar. Want wij wilden wel eens weten hoe Yamaha’s pronkstuk – de YZF-R1M – zich verhoudt tot het visitekaartje uit Bologna dat Panigale V4S Corse heet.
Reizen doen we dit keer onder meer door de waanzinnige Vercors. Hier speelt hoge snelheid geen rol, maar is de adrenaline er niet minder om. Alsof Onze-Lieve-Heer een speeltuintje heeft gemaakt enkel voor ons motorrijders!
Bij het onderdeel techniek richten we ons op het nieuwe product van de samenwerking tussen Bimota en Kawasaki. De Tesi H2 is immers een verrassende eerste spruit van deze nieuwe verbintenis. Het bijzondere compressorblok van de toch al spectaculaire H2 heeft plaats genomen in een nog veel spectaculairder rijwielgedeelte. De Tesi H2 is pure ingenieurskunst.
Het contactvlak tussen motor en wegdek is vaak maar een handbreedte groot. Als het om banden gaat, is er dus geen ruimte voor compromissen. Hoger, verder, sneller is niet alleen van toepassing op motoren, maar zeker ook op motorbanden. Voor 2020 is er veel nieuws op bandengebied en dat hebben we in deze MotoPlus keurig voor je geordend. De eerste testen met de nieuwe rubbers zullen snel volgen.
Uiteraard blikken we ook terug op de Dakar. Een wedstrijd die naast hoogte- helaas ook een aantal flinke dieptepunten kende. Aan de ene kant lukte het Honda eindelijk om de zegereeks van KTM in ’s werelds zwaarste rally te stoppen. Maar hoe terecht blij Ricky Brabec als eerste Amerikaanse winnaar ook mocht zijn met zijn imponerende en historische prestatie, het overlijden van Paulo Goncalves in de zevende etappe en het ongeval van Nederlander Edwin Straver vier dagen later gooiden er een flinke grauwsluier over.
Uiteraard is bovenstaande slechts een greep uit wat er allemaal in de nieuwe MotoPlus staat. De rest van de inhoud vind je hieronder. Rest ons niets minder dan je alvast heel veel leesplezier te wensen!
TEST
EERSTE TEST: Kawasaki Z650
Aan de Spaanse Costa Brava maken we kennis met de nieuwe Kawasaki Z650, die voor dit modeljaar op een flink aantal punten is aangepakt.
EERSTE TEST: Triumph Thruxton RS
De Triumph Thruxton R wordt komend jaar afgelost door de nieuwe Thruxton RS. In de Portugese Algarve kunnen we er alvast van proeven.
EERSTE TEST: Yamaha MT-125
In het kielzog van de MT-03 pakte Yamaha ook de lichtste MT aan voor komend jaar, met onder andere de motorische wijzigingen die de YZF- R125 vorig jaar al onderging.
DUURTEST: BMW G310R
De 50.000 duurtestkilometers gleden in een onverwacht hoog tempo onder de wielen van de BMW G310R door. Tijd dus voor een inwendige inspectie van de eenpitter.
VERGELIJKINGSTEST: Ducati Panigale V4S Corse – Yamaha YZF-R1M
Beide zijn het sportieve raspaardjes, maar beide hebben ze ook een volledig verschillende motorkarakteristiek.
TECHNIEK
BIMOTA TESI H2
Op de afgelopen EICMA in Milaan maakte Bimota een comeback met de Tesi H2. We duiken wat dieper in de techniek van deze Kawasaki-Bimota.
PRAKTIJK
BANDENOVERZICHT 2020
Veel bandennieuws voor dit jaar. Vanaf pagina 74 zetten we al het nieuws per categorie voor je op een rij.
OCCASION: Triumph America/Speedmaster
Relaxed cruisen deden ze bij Triumph vanaf 2002 met de America en de Speedmaster. Zijn het ook aanraders op de occasionmarkt?
REIZEN
VERCORS
We gaan lekker buitenspelen in de Franse Vercors, waar het lijkt alsof Onze-Lieve-Heer een speeltuintje heeft gemaakt speciaal voor ons motorrijders!
YAMAHA DARK SIDE TOUR: Bokkenrijders, Zuid-Limburg
Bokkenrijders waren volgens de overlevering spookachtige figuren die op bokken door de lucht reden. In het zuiden van Limburg proberen we in het spoor van deze legende te komen.
REPORTAGE
MOTORBEURS UTRECHT
Over een kleine maand opent de MOTORbeurs Utrecht de deuren. We blikken alvast vooruit op wat je hier allemaal kunt verwachten.
ONDER DE LOEP: Kawasaki
Kawasaki timmert flink aan de weg en zet dit jaar aardig wat nieuwe en vernieuwde modellen op de markt. Tijd om de Japanse fabrikant eens onder de loep te nemen.
MIJN TROTS: Bob Hollander en zijn Yamaha XJ550
De XJ550 is zeker niet de meest sexy Yamaha ooit gemaakt, maar Bob Hollander is er gek mee en wil hem wel in zijn woonkamer zetten.
SPORT
DAKAR RALLY
Na flink wat jaartjes in Zuid-Amerika te hebben vertoefd, werd de Dakarrally dit jaar voor het eerst in Saoedi-Arabië verreden. Een terugblik.
RUBRIEKEN
Warmdraaien
Newsflash
Interview: Onderweg
Moto+foto
Agenda
Strip: Motomania
Volgend nummer
Colofon
MOTOREN IN DIT NUMMER
Bimota Tesi H2
BMW G310R
Ducati Panigale V4S Corse
Kawasaki Z650
Triumph America
Triumph Speedmaster
Triumph Thruxton RS
Yamaha MT-125
Yamaha YZF-R1M