MotoPlus 01 | Wat wordt dé motor van 2020?
Met het einde van de meteorologische winter in zicht, maken we ons stilaan op voor het nieuwe motorseizoen. En dat kan natuurlijk niet zonder onze Motor van het Jaar-verkiezing. Dus ook dit jaar zijn we benieuwd wat volgens jou dé motor van het jaar wordt. Om daar achter te komen, hebben we een uitgebreide enquête opgesteld met een uiteenlopend aantal categorieën. Let op! Meedoen kan nog tot en met 10 januari 2020!
Die enquête invullen hoeft natuurlijk niet voor niets. Onder alle inzenders uit Nederland én België verloten wij daarom een spiksplinternieuwe Harley-Davidson Sportster Iron 1200. Voor de volledigheid: je dingt al mee naar deze Harley-Davidson als je het online-stemformulier volledig hebt ingevuld. Het is dus niet zo dat je alleen kans maakt op deze nieuwe motorfiets als je ook op de uiteindelijke Motor van het Jaar 2020 hebt gestemd! Het gaat echt om jouw voorkeur en dus niet om wat ‘het grote publiek’ kiest. En gezien het aantal inzenders van voorgaande jaren, ligt je winkans op een nieuwe motor rond de pakweg 1 op 6.500, dat is een heel stuk beter dan bij de Staatsloterij!
De verkiezing is inmiddels gesloten.
En hoe kun je 2020 beter beginnen, dan met de allereerst MotoPlus van dit jaar. Uiteraard weer bomvol motoren. Zo hebben we de Ducati 916 voor zijn 25e verjaardag over ons Toptest-parcours gestuurd. Dat hij bij deze ereronde platter werd gelegd en harder werd gereden dan we aanvankelijk van plan waren, lag aan de 916, niet aan ons!
Ook lees je alles over de nieuwe MT-03. Een motor die dankzij een flinke update volwassener is dan ooit! Bij de vergelijkingstest hebben we dit nummer twee café racers, de Kawasaki W800 Cafe en de Royal Enfield Continental GT650, tegenover elkaar gezet. Machines met de charme van knisperende koelribben een klassiek lijnenspel en zelfs een koningsas. Old-school style voor beginners en gevorderden, en met 48 pk ook nog eens heel behapbaar.
Reizen doen we deze MotoPlus in Italië en Laos. Twee bijzondere gebieden. Zo is het in Toscane en Umbrië echt La dolce vita: het zoete leven. Lekker rijden over schitterende asfalt- en gravelwegen terwijl je geniet van een prachtige landschap, heerlijk eten en drinken en de intense Italiaanse cultuur. Pakweg 8.000 km verderop, in Laos, is het ook genieten. Al verloopt dat hier wat minder strak geregisseerd dan in Europa. Tijd voor een ontdekkingstocht, niet over gebaande wegen, maar zo veel mogelijk door gebieden waar toeristen net zo zeldzaam zijn als sneeuwscooters in de woestijn!
Zoals altijd is bovenstaande slechts een kleine greep uit wat er allemaal in de nieuwe MotoPlus staat. De volledige inhoud staat hieronder. Rest ons niets minder je alvast veel leesplezier te wensen!
Inhoud MotoPlus 01 / 2020 |
|
TEST |
|
Eerste test: Harley-Davidson LiveWire De elektrische Harley-Davidson is inmiddels een tijdje op de markt. Tijd om zelf eens een rondje met deze Harley 2.0 te maken en dat doen we in Barcelona. |
|
Eerste test: Yamaha MT-03 Yamaha’s A2-MT onderging voor modeljaar 2020 een flink aantal updates en dus maken we hernieuwd kennis met de MT-03. |
|
Rij-impressie: Kawasaki W800 Cafe Royal Enfield Continental GT650 30 Ze ogen beide heerlijk nostalgisch, maar hebben een modern hart: de Kawasaki W800 Cafe en de Royal Enfield Continental GT650. |
|
Toptest: Ducati 916 Ooit was het de `top gun’ in de superbike-klasse. Hoe presteert de Ducati 916 gemeten naar de huidige maatstaven op ons TopTest-parcours? |
|
Rij-impressie: Honda CB650R CB1000R+ We zetten Honda’s middenklasse naked eens naast zijn grote broer. Krijgt die kleine rijles of liggen de zaken anders? |
|
TECHNIEK |
|
Voorwielophanging De voorwielophanging heeft een bijzonder belangrijke taak. Meerdere taken zelfs en die zijn ook nog eens lastig te combineren. |
|
PRAKTIJK |
|
Producttest: 10 reistassen Een paar dagen circuitrijden in Spanje of ergens offroad de wereld ontdekken? Dan heb je een flinke reis tas nodig. We testen er tien voor je. |
|
Tips & tricks Getest: Icon Airflite Inky integraal helm; Rev’it Dirt 3 handschoenen; Qbag 05 rugzak; IXS Montevideo ST laarzen; column René van Bentheim. |
|
REIZEN |
|
Toscane/Umbrië We ontdekken `la dolce vita’ in hartje Italië: Toscane en Umbrië. Prachtige landschappen, heerlijk eten en drinken en een intense beleving van de Italiaanse cultuur. |
|
Laos Laos is een nog vrij onbekend Aziatisch land, waar het toerisme nog in de kinderschoenen staat. We gaan op ontdekkingstocht. |
|
REPORTAGE | |
Leren sleutelen in de avondschool In het Belgische Ninove wordt al zo’n achttien jaar avondonderwijs gegeven aan monteurs in spe. We draaien een avondje mee. |
|
Yamaha Collection Hall Een beetje motormerk heeft uiteraard een museum vol eigen hoogtepunten. Dat van Yamaha staat in Schiphol-Rijk. Niet toegankelijk voor het publiek, maar wij kunnen toch een kijkje nemen. |
|
Mijn trots: Frans van den Hoogen en zijn Ducati Monster 1200 Ongeveer vijf onderdelen van de oorspronkelijke Ducati Monster 1200 bleven onaangetast, maar voor de rest gooide Frans van den Hoogen alles op de schop. |
|
SPORT |
|
Interview Santi Hernandez, crewchief Marc Marquez Santi Hernandez begeleidde Marc Marquez als stille kracht naar zeven MotoGP-wereldtitels. We gaan in gesprek met de 44-jarige Spanjaard. |
|
RUBRIEKEN |
|
Warmdraaien Newsflash Column: Hugo Pinksterboer Spotlight Interview: Onderweg Moto+foto Agenda Strip: Motomania Volgend nummer Colofon |
|
MOTOREN IN DIT NUMMER | |
Ducati 916 Harley-Davidson LiveWire Honda CB650R Honda CB1000R+ Kawasaki W800 Cafe Royal Enfield Continental GT650 Yamaha MT-03 |