MotoGP-macht Ducati
”Als er in 2022 acht van die machines op de grid staan, gaan we zware tijden tegemoet”, riep Fabio Quartararo over de (doorgaans) rode raketten van Ducati in de MotoGP. Die zware tijden zijn dit jaar inderdaad aangebroken, want liefst vier teams maken gebruik van de uit Bologna afkomstige motoren. Maar waarom zijn die motoren zo snel? “Wij zoeken eerst naar vermogen.”
Gigi Dall’Igna, directeur van Ducati Corse, antwoord met zijn gebruikelijke ondeugende glimlachje: “Het klopt dat desmodromische klepbediening vergeleken met pneumatisch klepveren voor minder mechanische verliezen zorgt. Maar dat is niet de doorslaggevende factor. De specialisten van onze raceafdeling hebben veel kennis van thermodynamische processen en leiden de ontwikkeling mede daardoor in de juiste banen.” Alle technische ontwikkelingen vinden dan ook in eigen huis plaats. Van de 120 medewerkers is ongeveer de helft bezig met de ontwikkeling van het motorblok. En waar ze bij bijvoorbeeld Yamaha een zo makkelijk rijdbare motorfiets proberen te ontwikkelen, pakken de Italianen dat anders aan. Dall’Igna: Wij zoeken eerst naar vermogen. Daarna kijken we of daar problemen met rijdbaarheid uit ontstaan. Dergelijke problemen hebben we dit jaar trouwens weer voor het eerst sinds lange tijd, en die moeten we nog oplossen.”
Maar waarom heeft Ducati dan acht motoren in het veld? Waarom kiezen zoveel privéteams voor de Italianen, en hoeveel kost een satellietteam dat? Lees het allemaal in MotoPlus 10/2022!