Komkommertijd?
Waar is die goeie oude tijd gebleven, dat je in de zomer rustig een week of 3 op vakantie kon en bij terugkomst niets had gemist? In deze hectische 24/7-wereld lijkt die komkommertijd niet meer te bestaan: het actuele nieuws dendert maar door.
Het nieuws dat Valentino Rossi na dit jaar stopt, was wat dat betreft eigenlijk niet eens verrassend, ook voor de GOAT gaan de jaren helaas tellen. Wat straks rest zijn de herinneringen aan zijn weergaloze races en titels. Veel opmerkelijker was dat Triumph bekend maakte dat ze in de motorcross en enduro stappen. Als ze dit rond 1 april bekend hadden gemaakt was het duidelijk, maar op 20 juli… Ze hebben Amerikaanse motorcrosslegende Ricky Carmicheal en de Spaanse vijfvoudig enduro-wereldkampioen Iván Cervantes aangetrokken om te helpen met de ontwikkeling van de nieuwe cross- en enduromotoren, plus het opzetten van een heus GP-team. Triumph-CEO Nick Bloor was er duidelijk over: “Dit is het begin van een nieuw hoofdstuk voor Triumph: we willen een blijvende impact maken in deze competitieve wereld, met de ambitie om motoren te bouwen waarop een nieuwe generatie Triumph-rijders wedstrijden zal gaan winnen.”
Als noppenliefhebber klonk het Triumph-nieuws mij als muziek in de oren. Niet in de laatste plaats omdat dit besluit haaks staat op het gevoel dat de offroad-wereld enorm onder druk staat. Crosscircuits hebben moeite open te blijven en verzuipen in milieu- en geluidsregeltjes en ook het offroad-rijden in de vrije natuur wordt steeds verder aan banden gelegd, niet alleen in Nederland maar wereldwijd. Waarbij de plekken waar het nog wel kan vervolgens weer worden overspoeld met rijders, zodat ook daar de overlast weer toeneemt, met alle gevolgen van dien…
De grote merken lijken zich hiervan bewust: je ziet ze zich langzamerhand toch terugtrekken uit dit segment. De noppenwereld is anno 2021 steeds meer het domein van het Pierer-concern (KTM, Husqvarna en GasGas) en een handjevol kleine Europese spelers als Beta, TM, Fantic en Sherco. Het maakt de stap van Triumph bijzonder: zij zien er blijkbaar wel brood in. Al moeten we ook realistisch zijn: Triumphs commitment is geen garantie tot succes: Aprilia (met de RXV450 V-twin) en BMW (met de G450X) hebben er hun vingers in de recente geschiedenis ook aan gebrand. Maar voor hun moed verdient Triumph nu al een dikke pluim!
De afgelopen weken heb ik mijn internationale vaccinatie-QR-code trouwens al optimaal gebruikt; ik woonde twee introducties van nieuwe motorfietsen bij, nadat ik eind juli eerst een lang weekend te gast was bij Johan van de Wal en zijn familie. Vanuit hun mooie nieuwe hotel in Arans (Andorra) ging ik een paar dagen met Johan op pad in de prachtige Pyreneeën; in één van de komende nummers lees je hier meer over. En koud terug uit dat ministaatje in de bergen maakte ik in Duitsland kennis met de nieuwe Harley-Davidson Sportster S, een machtig mooie machine op basis van het moderne Revolution Max 1250-blok uit de Pan America. Om weer een paar dagen later in België het been over de nieuwe Voge 650DSX te slaan. De test van deze avontuurlijke eencilinder-allroad die ook het lichte terrein niet schuwt lees je in MotoPlus 17. Deze Chinese machine wordt overigens aangedreven door het motorblok dat Loncin ooit produceerde voor de BMW F650, en die ze nu dus voor eigen gebruik in de Voge mogen toepassen.
Kortom ook in deze vakantietijd waren er meer dan voldoende interessante artikelen te schrijven om deze en de komende MotoPlus-uitgaves te vullen!
– Eric Bulsink, hoofdredacteur MotoPlus –