Premium

Interview Walid Kahn

Hij werd in 2016 nog als hét wegracetalent van Nederland bestempeld en zou na het Red Bull Rookies Cup-seizoen ongetwijfeld richting een Moto3-contract gaan. Een gouden racetoekomst lag voor hem in het verschiet kortom, maar het liep allemaal anders voor Walid Kahn.

Van een thuissituatie was wegens privéomstandigheden namelijk geen sprake, en vaak wist de jonge Drent na een raceweekend niet eens waar hij naartoe moest. ’s Nachts leefde hij vaak tussen daklozen en junks op straat, niet bepaald ideaal voor een zeventienjarige topsporter dus. Dat betekende einde Red Bull Rookies Cup voor Kahn en ook geen Moto3-contract. Na zijn deelname aan het Duitse Moto3-kampioenschap in 2017 verdween de nog altijd jonge coureur langzaam in de anonimiteit. Na een periode waarin hij uit huis wordt geplaatst, in een woongroep komt te wonen en even later zelfs vlucht, hoort Peter Schorer, de perschef van het TT Circuit Assen, over de problemen van Kahn. Hij neemt contact op met Stanley Sibering, die met zijn eigen bedrijf al jaren gespecialiseerd is in het analyseren en meetbaar maken van persoonlijke kwaliteiten, met name bij atleten. Peter en Stanley ontfermen zich over Kahn, wat hem zichtbaar goed heeft gedaan.

Niet alleen is de inmiddels 21-jarige Drent weer terug in de wegrace, ook heeft hij de structuur in zijn leven gekregen, waaraan hij zo’n behoefte had. Zo volgt hij een horecaopleiding tot kok, een sportopleiding én werkt hij in een restaurant. Een indrukwekkende jeugd vol ups and downs, je leest er alles over in MotoPlus 3/2022. Liever elke twee weken een nieuwe editie op de deurmat? Geen stress, klik dan gewoon even hier.

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Precies vier dagen te koop

Precies vier dagen te koop

19 april, 2024

Vespa viert het 140-jarig bestaan op passende wijze. Het bouwt niet alleen een exclusieve scooter (maximaal 140), ...

Overig nieuws