Honda DCT-lezerstest
Motorrijden zonder te schakelen, de meeste motorrijders zullen het zich maar moeilijk voor kunnen stellen. Honda’s Dual Clutch Transmission (DCT) maakt het echter mogelijk. Diverse modellen uit het gamma van de Japanse grootmacht zijn er inmiddels optioneel mee uit te rusten, waaronder de geüpdatet NC750X en X-ADV, evenals de nieuwe Forza 750. Hoe rijden de drie motoren en raak je eraan gewend, zo’n automatische versnellingsbak?
Het antwoord op die vraag vind je natuurlijk maar op één manier, door er zelf mee te rijden. En precies dat deden onlangs een aantal MotoPlus-lezers tijdens één van onze lezerstesten. “Bij de NC mis je een hendel aan de linkerkant van het stuur, maar er is geen moment geweest dat ik naar een ontbrekende koppelingshendel greep. Gas en gaan!”, zo omschrijft Remko Lieverse het rijden met de DCT-technologie. Voor Alex Andriessen was dat anders: “Een beetje onwennig zet ik de automaat in D van drive, de handrem eraf, gas geven en hij vertrekt vanzelf. Onderweg heb ik nog wel een paar keer naar een niet bestaand koppelingshendel of schakelpedaal gezocht.” Over het algemeen zijn de lezers positief over de drie DCT-modellen, maar toch zijn er her en der wat puntjes van kritiek. Zo vindt iemand de hoek van de knieën en voetruimte voor met name de langere rijders niet ideaal, en vinden sommige rijders het LCD-scherm niet altijd even duidelijk.
Benieuwd wie er naast Remko en Alex nog meer met de DCT-modellen door de zonnige Achterhoek reden, en wat hun bevindingen waren? Ga dan nu naar de winkel voor MotoPlus 18/2021.