Het laatste 2024-motornieuws!
Het meeste motornieuws van de Eicma in Milaan las je al in MotoPlus 22, maar met die 16 pagina’s is de kous nog niet afgedaan. In nummer 23 praten we je bij over het motornieuws van onder andere Honda, KTM, Royal Enfield en Moto Morini.
Te beginnen met de fabrikant die qua nieuws het voortouw nam op de Eicma: Honda. De Japanners presenteerden zeven (!) nieuwe of vernieuwde modellen, maar deden er nog een schepje bovenop door het doek te halen van haar E-Clutch. Met die techniek is het gebruik van een koppeling overbodig. Zonder de koppeling te gebruiken kun je op- en terugschakelen, maar ook wegrijden en stoppen. De techniek is, weliswaar als accessoire, beschikbaar voor onder andere de CB650R en CBR650R, die allebei voor 2024 een (optische) update kregen. Daarnaast werden ook de CB500 Hornet, NX500 en CBR1000RR-R Fireblade onder handen genomen voor komend jaar, maakt de CBR600RR haar comeback en breidt Honda haar Hornet-modellijn uit met een 1000cc-versie.
Uiteraard was Honda niet de enige die wat te melden had in Italië. Zo neemt KTM bijvoorbeeld afscheid van haar 890 Duke, die wordt opgevolgd door de nieuwe 990 Duke. Daarmee doet het deels oude tijden herleven, namelijk die van de 990 Super Duke uit 2005. De oranje kleurstelling is een knipoog naar zijn voorganger, maar de nieuwe Duke erft volgens de Oostenrijkers ook het flitsende stuurgedrag van de oude Super Duke, die nog de vermaarde LC8 75-graden V-twin in het vooronder had liggen, waar de nieuwe is uitgerust met een paralleltwin.
En dan is er ook nog nieuws van onder meer Bimota, Benelli en Moto Morini. In MotoPlus 23/2023 praten we je helemaal bij!