Nieuws

Hesketh is terug!

De naam Hesketh zal in eerste instantie bij F1-fans een belletje doen rinkelen. Niet zo gek, want niemand minder dan James Hunt gaf het team van de Britse Lord Hesketh glans met onder andere een overwinning op Zandvoort in 1975. Begin jaren tachtig besloot de Lord ook zijn geluk te beproeven met twee wielen en bracht Hesketh in zeer kleine oplage de V1000 en de Vampire op de markt, de eerste Britse machines met 4-kleps cilinderkoppen. Maar gedwongen door een neergaande economie stierf het project destijds een vroegtijdige dood. Maar Hesketh is terug met deze ‘24’, een project dat onder leiding van Paul Sleeman is opgezet en in februari komend jaar in de eerste 24 machines moet resulteren. What’s in a name?
De nieuwe Hesketh heeft nog een steeds een V-twin, maar nu in 56° configuratie met een longinhoud van liefst 1.950 cc. Het blok telt drie riemaangedreven nokkenassen per cilinder en is goed voor 120 paardenkrachten. Bijzonder is ook de plek van de bijna 23 liter metende benzinetank, deze zit ten gunste van een betere gewichtsverdeling onder het blok. De dikke V-twin hangt in een lichtgewicht stalen frame, dat onderdeel uitmaakt van een rijwielgedeelte met veel lekkers. Wat te denken van Öhlins vering voor en achter? Of Brock’s BST carbon 5-spaaks wielen? Remmen doet de Hesketh ook niet met het minste spul: Beringer schijven, met aan de voorzijde een stel radiaal gemonteerde vierzuiger klauwen. En als finishing touch is de Hesketh 24 voorzien van penseelstreken in de kleuren van de originele F1 wagens. Wat de nieuwe Hesketh gaat kosten is nog niet bekend, maar al met al is het een exclusief beestje. Fans, wees gerust, na de eerste serie van 24 staat er nog een nieuwe batch op stapel. Info: www.heskethmotorcycles.co.uk

Gerelateerd nieuws

Jaarinhoud MotoPlus 2024 online!

Jaarinhoud MotoPlus 2024 online!

13 december, 2024

Inmiddels ligt MotoPlus 24 alweer in de winkelschappen en bij je thuis op de mat. De laatste van het jaar alweer en ...

Overig nieuws