Nieuws

Gek is goed: Madboxer

Hij had een blok en een paar banden. “Die heb ik neergezet, heb een biertje gepakt en ben van een afstandje eens rustig gaan kijken. Dat is best haalbaar!”, blikt Marcel van Hooijdonk terug, die ondanks zijn oer-Hollandse naam toch echt uit Nieuw-Zeeland komt. Haalbaar bleek het inderdaad, duurde alleen wel even, zes jaar duurde het namelijk voor de werktuigbouwkundige de ‘Madboxer’ niet alleen had gebouwd, maar ook goedgekeurd kreeg voor de openbare weg. Het blok betreft een best wel potente 2,5 liter turbo boxermotor van een Subaru WRX, de reminstallatie voor echter komt van een klassieke motorfiets, Buell om precies te zijn, en ook de tank, enkele kuipdelen en het zitje zaten oorspronkelijk op een motor. Op de banden en velgen na is verder alles eigenbouw, het meest CNC gefreesd.
De grootste constructieve uitdaging bleek achteraf de naafbesturing (fuseebesturing). De eerste versie werkte middels kabels, aansluitend ontwierp en bouwde Van Hooijdonk echter een hydraulische variant. De Nieuw-Zeelandse autoriteiten wilden echter enkel hun goedkeuring geven aan een middels stangen bediende versie, dus ging de hele boel voor een derde keer op de schop. Dat was niet de enige horde, zo moest bijvoorbeeld ook de complete elektronica inclusief accu onder het zadel worden ondergebracht. En dan is er ook nog het hoofdstuk aandrijving, Van Hooijdonk heeft de Madboxer namelijk voorzien van een tweeversnellingsbak (schakelen doe je middels een knop op het linker armatuur) met koppelomvormer. Niets minder dan monnikenwerk dus, maar wel met succes. De Madboxer mag namelijk gewoon de openbare weg op!

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws