Europese verkoopcijfers 2014
Onlangs presenteerde het overkoepelend orgaan van Europese motorfietsfabrikanten, de ACEM, de Europese jaarcijfers betreffende de verkopen van gemotoriseerde tweewielers. Koploper is, niet geheel verrassend, Italië, waar 156.431 nieuwe motoren op kenteken werden gezet. Beduidend meer dan Nederland, dat met 10.673 units de twaalfde plaats bezet. Waar Nederland een jaar of tien geleden echter rond de 17.000 nieuwe motoren verkocht, en dus een relatieve daling zag van net geen 38%, gingen er in 2004 in Italië nog ruim 420.000 nieuwe machine over de toonbank, een daling van ruim 62%. Frankrijk en Duitsland bezetten plaats twee en drie op de lijst, met respectievelijk 153.324 en 141.623 verkochte motoren. Ondanks dat de markt nog lang niet op het niveau is van voor 2007/2008, vlak voor de economische crisis zijn intrede deed, heeft deze zich na jaren van achteruitgang eindelijk gestabiliseerd. Sterker nog, nagenoeg alle landen wisten een kleine winst te boeken. Het heeft er dus alle schijn van dat de motormarkt eindelijk herstellende is van de flinke klappen die het de afgelopen jaren te verduren kreeg.
Het meest verkochte model in Europa in 2014 was – hoe kan het ook anders – de BMW R1200GS (18.013 stuks). Ook op plek zes vinden we weer een BMW, en wel de R1200RT, die 6.625 keer op kenteken werd gezet. Ook Yamaha doet het erg goed en is met de MT-07 (tweede plaats, 13.125 stuks), Tmax 530 (vierde plaats, 7.846 stuks) en MT-09 (vijfde plaats, 7.562) drie keer vertegenwoordigd in de top 10. Onderstaand (klik op de foto voor een vergroting) een overzicht van de verkopen in Europa (twaalf grootste landen qua nieuwverkopen) tussen 2004 en 2014.