Elektronisch begrenzen
Zoals ongetwijfeld bekend is sinds 1 januari van dit jaar de Euro4-norm van kracht. Naast de strengere emissie-eisen schrijft de nieuwe norm onder meer ook voor dat het begrenzen van motoren tot 35 kW, ten faveure van het A2-rijbewijs, niet meer mechanisch mag gebeuren. Het Duitse Alpha Technik heeft met deze MCR-unit (Micro Controlled Restriction) nu echter een passende oplossing in huis voor Euro4-motorfietsen met ride-by-wire, een geniale door de eenvoud. De MCR wordt namelijk tussen gashendel en gasklep geplaatst en regelt de gasklepstand zo bij, of beter gezegd terug, dat het blok nooit meer dan 35 kW genereert. Waar veel mechanische oplossingen tot dusverre simpelweg de draaihoek van het gashendel beperkten, blijft bij de MCR de volledige verdraaihoek behouden. Prettig voor het betere motorgevoel. De MCR is er momenteel enkel nog voor de Yamaha XSR700, maar aan uitbreiding van het modelplatform wordt hard gewerkt. Daarnaast wordt momenteel bij alle nationale overheden gekeken of deze nieuwe manier van begrenzen ook wettelijk is toegestaan. Laten we dat hopen, want naast eenvoudig is het ook nog eens heel betaalbaar, de MCR kost in Duitsland namelijk slechts € 175,00, terwijl het inbouwen in een poep en een scheet is gebeurd.
Info: www.alphatechnik.de