Eerste test Yamaha XSR900
Eerst was er de ‘Dark Side of Japan’ met de MT-07 en MT-09 als eerste exponenten. Op basis van de twee- en driecilinder-krachtbronnen van deze nakeds verscheen kort daarna een duo in de Sports Heritage-lijn van Yamaha: de XSR700 en XSR900. Beide voorzien van moderne techniek, maar met een subtiel sausje van ‘toen’. Die XSR900 is door de Japanners in een nieuw jasje gestoken, tijd dus voor een hernieuwde retro kennismaking!
Het sausje van toen betreft uiteraard alleen wat stijlkenmerken van de XSR, want verder is de driecilinder gewoon een moderne motorfiets. De ronde koplamp en teller zijn hier voorbeelden van, maar kers op de taart is de blauwe kleurstelling. Halverwege de jaren tachtig sierde deze lichtblauwe kleur met gele accenten immers de 500cc-GP-Yamaha’s van onder andere Frankrijks wegracetrots Christian Sarron. Nu vormt deze kleur met subtiele metallic-hinten de meest in het oog springende kleurstelling van beide kleuropties waarin de nieuwe XSR900 leverbaar is. In technische zin tapt de zwaarste XSR uit exact hetzelfde vaatje als de Tracer 9, maar dan uiteraard zonder het tophalf-stroomlijntje en met een lager geplaatst stuur. Op hun pincode na delen beide Yamaha’s bijna alles met elkaar: motorblok, frame, de langere swingarm en achterschokdemper met langere veerweg, de remmen en ook de assistentiesystemen. De rijsensatie is door de volledig andere ergonomie van de XSR echter heel anders.
Hoe anders die XSR rijdt ondervinden we tijdens een eerste kennismaking op Hollandse bodem. Het uitgebreide verslag van de eerste test lees je natuurlijk in MotoPlus 14/2022. Niets missen en liever elke twee weken een nieuwe editie op de mat? Geen zorgen, klik dan hier…