Eerste test Yamaha Ténéré 700 World Raid
Yamaha’s Ténéré 700 is al sinds zijn introductie in 2019 de belichaming van ongerept avontuur. Een pure, ongecompliceerde motorfiets met lange veerwegen en een koppelsterk blok die moeiteloos de ontdekkingsreiziger in je wakker maakt. Yamaha vond echter dat het nog wel wat meer hardcore kon en zie hier de nieuwe World Raid-editie, die op diverse vlakken ‘ietsje meer’ biedt. Maar betekent dat ook meer avontuur?
Met de Ténéré 700 heeft Yamaha zonder twijfel een kip met gouden eieren in huis. In twee jaar tijd gingen er al meer dan dertigduizend over de toonbank. Dit met dank aan het pakkende rally design dat wordt gekenmerkt door een hoge voorzijde, redelijk vlak en smal zadel, lange veerwegen en grof schoeisel dat optisch al laat weten een stevig rondje onverhard niet te schuwen. Daarnaast is ‘ie uitgerust met een modern CP2-blok, maar zonder (elektronische) poespas als ride-by-wire en tig rijmodi. Mooi voorbeeld is het conventionele gashendel. Haperende elektronica van een ride-by-wire systeem laat zich in de woestenij immers maar moeilijk repareren, een gaskabel daarentegen wel. ‘Niet lullen, maar poetsen’, lijkt de Ténéré te willen zeggen. En wie nu nog harder wil poetsen wordt met de nieuwe World Raid-uitvoering op zijn wenken bedient. Zonder de ‘keep it simple’ strategie uit het oog te verliezen biedt ‘ie van alles net even iets meer. Dit met bijvoorbeeld een (tweedelige) 23 liter tank, KYB-vering, offroad-voetsteunen, carterbeschermer, radiateurgrille en een speciale offroad-modus.
Genoeg over de uitrusting, tijd om de World Raid eens flink aan de tand te voelen. Dat doen we in Zuid-Spanje, waar Yamaha een route van ruim 340 kilometer heeft uitgezet, waarvan de helft in het zand. Dat zit wel snor dus! Hoe de World Raid bevalt lees je natuurlijk in MotoPlus 11/2022. Niets missen en liever elke twee weken een nieuwe editie op de mat? Geen zorgen, klik dan hier…