Eerste Test Kawasaki ZX-10R
Hij heeft inmiddels zes achtereenvolgende wereldtitels in het WK Superbike achter z’n naam staan, dan zou je zeggen dat het allemaal wel snor zit met de ZX-10R. Maar stilstand is achteruitgang, zeker in de snelle wereld van de superbikes, en dus kreeg Kawa’s literkanon voor 2021 een aanzienlijke update.
Wat goed is, moet je niet veranderen, zo luidt een gevleugelde uitspraak. En dat Kawasaki’s ZX-10R goed is, dat heeft ‘ie inmiddels wel bewezen, getuige zijn palmares op het circuit. Maar goed, tijden veranderen, technieken veranderen, en in een segment dat altijd voorloopt qua vernieuwing ontkom je dan niet aan wat fijnslijperij bij tijd en wijle. Nu stond Kawa’s superbike sowieso al op de nominatielijst voor een Euro5-update en die mogelijkheid hebben de Japanners dan ook meteen maar gepakt om nog wat andere zaken aan te pakken. Meest in het oog springend is daarbij het volledig nieuwe, lekker scherp en hoekig gesneden uiterlijk, met onder meer diep in de kuip verstopte led-koplampen. Het vernieuwde design oogt moderner, maar heeft volgens Kawa ook een groot effect gehad op de aerodynamische eigenschappen. Naast het design en het blok werden ook het rijwielgedeelte en de elektronica op diverse vlakken aangepast, uitgebreid en/of verfijnd, waardoor er onder de streep toch een behoorlijk aangepaste machine staat!
Aangepast betekent echter niet per definitie ook beter. De ZX-10R was al goed, maar is ‘ie nu ook beter geworden? Op ons eigen TT Circuit zochten we naar het antwoord op deze vraag. En de uitkomst daarvan lees je in MotoPlus 12/2021, die vanaf vrijdag 11 juni in de winkel ligt. Liever MotoPlus iedere twee weken automatisch thuis op de mat? Kan ook natuurlijk, klik dan hier…