Eerste test Harley-Davidson Nightster 975
Na de Sportster S en de Pan America lanceert Harley-Davidson met de nieuwe Nightster nog een model met een vloeistofgekoelde 60-graden-V-twin. Anders dan de Bronx die al in 2019 voor het eerst werd getoond, maar waar het vooralsnog op wachten is, combineert de Nightster zijn moderne techniek met een klassiek ogende Harley-jas. Als opvolger van de 883-modellen wordt dit de nieuwe opstapper in het Harley-universum. Tijd voor een eerste kennismaking!
Als je denkt ‘Nightster, waar ken ik die naam toch van?’, dan kan dat kloppen. Tussen 2007 en 2012 hadden de Amerikanen al een betaalbare Sportster 1200 met deze naam in het gamma, die uiteindelijk door de Iron-reeks werd vervangen. Maar de tijd kent voor niets of niemand genade en inmiddels is ook het doek gevallen voor de Sportster/Iron met luchtgekoelde 45-graden-V-twin. Met de Sportster S, die net als de Pan America allroad is voorzien van de nieuwe 1250 Revolution Max V-twin, werd afgelopen jaar al een nieuwe weg ingeslagen. Die Sportster S krijgt met de Nightster een broertje dat wordt aangedreven door een van het 1250-blok afgeleide 975cc-variant. Volgens Harley-Davidson is de Nightster, vergeleken met de 883-modellen die hij opvolgt, goed voor meer vermogen, minder gewicht en een betere handling kent. Daarnaast heeft de Nightster een lager zwaartepunt en moet hij een groter gevoel van veiligheid bieden door elektronische hulpsystemen als tractiecontrole, verschillende motormapping en betere remmen.
Genoeg gepraat, tijd voor een zonnig ritje met de nieuwe Harley. Je leest de eerste test natuurlijk in MotoPlus 12/2022. Elke twee weken helemaal up-to-date blijven met het laatste nieuws, de meest uitgebreide testen, onderhoudende reportages en sprekende reisverhalen? Kan, gewoon even hier klikken…