Nieuws

Eerste test Bimota KB4

Dat de samenwerking tussen Bimota en Kawasaki bijzondere machines kan opleveren bewijst bijvoorbeeld de Tesi H2 (zie MotoPlus 23). De Bimota KB4, een licht aandoende retro sporttoerder rond het blok van de Ninja 1000SX, is nog zo’n voorbeeld, en wij mochten in Italië kennismaken met de KB4!

Zoals gezegd is deze KB4 dus de tweede vrucht van de samenwerking tussen Bimota en Kawasaki, dat eind 2019 een minderheidsbelang van 49,9% in het Italiaanse merk nam. Voor de ontwikkeling van de KB4 hanteerde Bimota dezelfde aanpak als bij de Tesi H2: de belangrijkste homologatie-onderdelen als blok en elektronica worden geïmplementeerd in een door Bimota ontwikkeld chassis. En in het geval van deze KB4 is het overgoten met een ‘vintage inspired’ retro-sausje. Dat alles met een 142 pk en 111 Nm sterke vier-in-lijn van de Ninja 1000SX.
Bimota noemt de KB4 een sporttoerder, maar zoals we van Bimota kennen overstijgt het aandeel sport het aandeel toeren. En dus mogen we op het Autodromo di Modena kennismaken met de sporttoerder. Bij het uitrijden van de pitstraat vallen meteen een paar dingen op. Allereerst zit je lekker dicht op de lage clip-ons, zonder dat je je helemaal over de tank hoeft te strekken. De zitpositie is dan ook lekker sportief, maar niet zo extreem dat het snel vermoeiend wordt. Prima passend bij het sporttoer-concept eigenlijk.

Afijn, tijd om de KB4 de sporen te geven op het Italiaanse asfalt. Hoe rijdt de KB4? Wat valt op, en hoe luidt het oordeel? De antwoorden op die vragen lees je natuurlijk in MotoPlus 23/2022. Niets missen en liever elke twee weken een nieuwe editie op de mat? Geen zorgen, klik dan hier

Gerelateerd nieuws

Jaarinhoud MotoPlus 2024 online!

Jaarinhoud MotoPlus 2024 online!

13 december, 2024

Inmiddels ligt MotoPlus 24 alweer in de winkelschappen en bij je thuis op de mat. De laatste van het jaar alweer en ...

Overig nieuws