Duurtest Harley-Davidson Heritage Classic 114
Het is geen gemakkelijke taak, lijdend voorwerp zijn in onze duurteststal. Als uitverkorene moet je je dag in, dag uit bewijzen als trouwe metgezel. En je daarbij uiteraard niet laten tegenhouden door ongemakken als ijs, sneeuw en strooizout. Bepaald geen gemakkelijke taak kortom, waar de meesten zich toch behoorlijk goed doorheen slaan. En sommigen stijgen zelfs boven zichzelf uit, zoals de Harley-Davidson Heritage Classic 114.
Op 16 juni 2018 kwam de Heritage Classic 114 de duurtestgarage binnen gereden en om heel eerlijk te zijn, niet iedereen was daar even enthousiast over. Een Harley uit de touring-familie, die het best gedijt bij een lekker gemoedelijke rijstijl, sluit niet helemaal aan bij de gemiddelde manier van rijden van de redactie, die over het algemeen de voorkeur aan een wat meer dynamische manier van voortbewegen. De Heritage Classic werd dan ook net wat actiever gereden dan de gemiddelde bezitter zou doen. Ter illustratie: over de gehele testafstand heeft machine drie sets originele remblokken en een extra testsetje voor gebruikt, terwijl het originele setje achterremblokken de gehele testafstand heeft doorstaan. Volgens Harley-Davidson zelf is dat onder Heritage-rijders normaal gesproken precies andersom. Hetgeen onderstreept dat de dikke twin bepaald niet is ontzien.
Dat laatste zie je uiteraard terug in het logboek in de vorm van een behoorlijke lijst aan defecten. Althans, dat zou je kunnen verwachten, maar niets blijkt minder waar. De Heritage presenteert zich als een uiterst betrouwbare metgezel. Rest natuurlijk de vraag hoe het inwendige van het blok diezelfde 50.000 kilometer heeft overleefd? Het antwoord daarop vind je in MotoPlus 23/2020 (vanaf 27 november in de winkel). MotoPlus thuis op de mat? Klik dan hierrrrr…